Fråga: Hej. Ännu en EM50-relaterad fråga från mig! Jag har tre EM50 motorer nu och den senaste har jag bytt brytare på och justerat tändningen och satt svänghjulet rätt efter att jag funnit hjälp om hur man gör allt detta rätt här på Classic Motor. Tändkabeln är ny och stiftet likaså, 12mm förgasare och insug samt 12mm hål i cylindern.
Mopeden är trögstartad och efter en tids körning upplevd som slö. Trög i backar men när man rullar på utför så får den mer liv igen. Jag har likadan bestyckning och inställning på de andra motorerna och dessa går fint. Munstyckena på dessa är 2.17 och 60 men på den 3:e måste jag ha 62 i huvudmunstycke för att få till ”fyrtaktsfenomenet” när motorn varvar ur. Annars är alla tre lika.
Att den 3:e är trögstartad tror jag kan bero på att den vill ha ett mindre lågfartsmunstycke. Jag har upplevt tidigare att ett större dylikt munstycke kan ge det fenomenet. Men det är bara en teori. 🙂 Men att den 3:e motorn blir slö efter en stunds körning kan jag inte förklara för mig själv. Dålig kondensator, kanske?
Vänliga hälsningar
Svar: Det låter som att packboxarna i vevhuset är på väg att ge upp. Då kan motorn börja dra in tjuvluft i vevhuset vilket ger startproblem och lågt vridmoment vid låga motorvarv. Att den motorn vill ha ett större huvudmunstycke tyder också på att den får lite för mycket luft och att detta måste kompensera med ett större huvudmunstycke.
Jag vet inte vad du menar med lågfartsmunstycke i detta fall då originalförgasarna på dessa motorer saknar lågfartsmunstycke. Det brukar i princip bara finnas tre justeringsmöjligheter på äldre mopedförgasare. 1. Byte av huvudmunstycke/ställbart munstycke (högfart). 2. Trottelnålens höjd (mellanfart). 3. Justering av trottelstoppskruven (tomgången).
Kondensatorn, eller tändspolen, kan också vara orsaken då bägge dessa brukar bekänna färg när det värmts upp till driftstemperatur.
Jim Lundberg




