Fråga: Hej Jim! Min kompis har fått tag på en gammal Rex från 1950 med en Villiers 200 cc motor. Hans lilla problem är svänghjulet med mutter, det går att lossa muttern något varv, men sedan är det stopp. Vad tror du, är det någon slags inbyggd avdragare i funktionen? Man vill ju inte förstöra något i onödan, så frågan är om du har någon susning om detta, hur det skall funka.
Med vänlig hälsning från Gunnar i Kinna
Svar: Villiersmotorn har mycket riktigt en ”inbyggd” svänghjulsavdragare. Själva svänghjulsmuttern har en fläns som trycker mot en låsring i svänghjulets centrumhål när muttern rör sig utåt.
Man lossar alltså muttern som först går lätt några varv till dess fläns når fram till låsringen. Då går det tungt igen eftersom muttern nu kommer att trycka bort svänghjulet från sin kona i axeln. Det är alltså bara att skruva på tills hjulet lossnar.
Observera att Villiersmotorn saknar krysskil så vid montering av hjulet gör man såhär: Ställ kolven i tändläget 4 mm före övre dödläget (5/32″). Skjut på svänghjulet på axeln och vrid detta i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna (=tändläget). Här får man gänga på muttern några varv så hjulet kommer fram till axelns kona.
Håll kvar hjulet och knacka in det med en plast- eller kopparhammare så det fastnar på konan och dra fast svänghjulsmuttern. Kolla att tändningen hamnade rätt. Brytaravståndet ska vara .015″ (0.38 mm) och detta ställer man alltid innan man justerar förtändningen
73/ Jim Lundberg




