Motorn har slutat driva på Mustang 613

Fråga: Hejsan! Jag har en Mustang 613 med en Zündapp KM50/2 motor. Den har fungerat bra de senaste veckorna men ville inte starta ikväll när jag skulle köra hem från jobbet. När jag släpper på kopplingen verkar remmen inte dra runt motorn utan det känns som att remmen slirar typ.

Det känns dock orimligt då jag tog av och gjorde rent, sprayade ett tunt lager med remspray, samt spände remmen lite för två veckor sen. Kan det vara något skumt med kopplingen? Behöver hjälp med att feldiagnostisera då jag aldrig ägt en veteranmoped innan och inte vill börja med att öppna upp hela motorn.

Mvh/ Anton

 

Svar: Om du inte blivit utsatt för ett attentat av busiga arbetskamrater (droppa olja på remmen var en klassiker förr i tiden) så kan det vara lamellerna som slirar. Motorn har torrlameller och om det har krupit ut olja från motorn, eller från lagret i kopplingscentrum, så kan de börja slira. Motorn har ingen olja i transmissionen, men den smörjs av tvåtaktsoljan i bensinen som kan tränga ut i kopplingen om packboxen innanför remskivan är dålig.

Motorn är lättmekad och för att komma åt kopplingen tar man bara bort kåpan på motorns vänstra sida. Där sitter kopplingskorgen som är hopbyggd med remskivan. I centrum på kopplingen sitter ett stift med brickor under. När man frikopplar trycker en excenter i kåpan mot skallen på detta stift vilket får lamellerna att sära på sig.

Det ska vara ett visst spel i kopplingsmekanismen och detta justeras med att ändra antalet/tjockleken på brickorna under stiftets skalle. Ju fler/tjockare brickor, desto mindre spel och omvänt. Armen ska peka snett nedåt (nedre bilden) när kopplingen precis ska till att aktiveras (frikoppla).

I vissa motorer är lamellerna gjorda helt av ett bakelitliknade material och är relativt sköra och benägna att spricka. Nya lameller med stålstomme finns bland annat hos MCB Center

Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning till Zündapp KM 48 & KM 50 som visar steg-för-steg hur man tar isär och sätter ihop motorn.

Jim Lundberg

Motorn har slutat driva på Mustang 613
Kopplingsarmen ska stå som på bilden är kopplingen ska till att aktiveras. Detta justeras med brickor under skallen på tryckstiftet.

Rulla till toppen