ILO Piano som slirar på kopplingen

Fråga: Hej har en Monarped och motorn är en ILO Piano G50 och den slirar på kopplingen hela tiden förutom vid första starten för dagen. Hjälp!

Neo

 

Svar: Börja med att kolla oljenivån. För mycket olja kan leda till slirande koppling. Ställ mopeden rakt och lossa pluggen (B) på höger sida i framkant av motorn. Rinner det ut olja ur hålet är det bara att låta det rinna tills det slutar – då är det rätt nivå (=mängd) i motorn.

ILO-motorn ska ha 2 deciliter SAE 20 till SAE 30 i växellådan. SAE 30 säljs som gräsklipparolja och den finns på bensinmackar, Stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Slirande koppling kan även bero på något så enkelt som att kopplingsvajern eller kopplingsarmen har för lite spel (frigång). Om man hänger av vajern från kopplingsarmen vid motorn ska armen ha en frigång på 2 – 5 mm med kåpan på plats. Detta justeras genom att man tar bort kåpan och vrider på skruven som sitter på kopplingsarmen.

Sedan kan ju orsaken vara att det är fel på kopplingslamellerna. Börja med att kolla om samtliga skruvar till kopplingsfjädrarna är dragna i botten så att max fjäderspänning erhålls. Skruvarna har en distanshylsa som gör att man inte drar ihop fjädrarna helt. Lamellerna kan även vara utslitna och då kan det vara aktuellt med ett byta. Efter ett lamellbyte får man nästan alltid justera kopplingsarmen då de nya lamellerna är tjockare än de gamla.

Jim Lundberg

ILO Piano som slirar på kopplingen
Kopplingsarmen ska ha en frigång på 2 – 5 mm med kåpan på plats.
ILO Piano som slirar på kopplingen
Kopplingsarmens frigång justeras med skruven på armen. Lås skruven med muttern efter justering. Tänk på att även kopplingsvajern ska ha ett par millimeters spel. Detta justeras med vajerspännaren.
ILO Piano som slirar på kopplingen
De sex skruvarna (inringade) till kopplingsfjädrarna ska vara dragna i botten för att få maximalt fjädertryck på lamellerna.

Rulla till toppen