Fråga: Vi har skaffat en fin Monark Monarped 1954 med Pilot FM50-motor och remdrift. Motorn går bra och den startar oftast bra. Men vi har problem med kopplingen, dels är nog vajern för kort, så det behövs nog en ny, var köper man det? Men problemet är att den frikopplar med kåpan över kopplingen påsatt.
Vi listade ut hur vi fick bort låsringen och kåpan, och då går den utan att frikoppla, men så fort vi får på kåpan igen frikopplar den. Ska kåpan kunna fjädra lite när dem är på plats? Det kan den inte, har vi inte fått i låsringen ordentligt då, och hur löser man i så fall det enklast?
Markus
Svar: Jag har inte skruvat med den enväxlade pilotmotorn, men Den stora ”klockan” (nr 17) med sin tapp är väl det som påverkas av kopplingsarmen innanför kåpan. Om kopplingsarmen drar eller trycker på tappen vet jag inte, men det syns ju om man tittar på armen samtidigt som man drar in kopplingshandtaget.
En sak är säker – om kopplingen inte slirar när man har kåpan (och kopplingsarmen) bortplockad från motorn är det inget fel på lamellerna. Om kopplingen slirar med kåpan på plats så sitter armen troligtvis i fel position. Har du testat utan kopplingsvajern monterad? Då ska kopplingen inte slira.
Ny vajer hittar du på flera mopedbutiker, men räkna med att du får justera längden och kanske byta någon nippel eftersom man knappast hittar en originalvajer till en Monarped från 1954 idag. Kolla med
Jim Lundberg




