Fråga: Hej! Åt vilket håll skruvar man av bakhjulsdrevet på en Zündapp 404 med KM 48-motor av 1954 års modell? Det är gängat i centrum.
Sten-Åke Stigh
Svar: När bakdreven är gängade på baknavet har man valt en gänga som drar åt drevet medan man kör. På Zündapp sitter drev och kedja på vänster sida (vanligast) och för att drevet inte ska gänga upp sig ska det då vara vänstergängat. Drevet ska alltså vridas medsols för att lossna.
I praktiken sitter dessa drev väldigt hårt då motorns kraftpulser har dragit åt drevet i många år. Det blir lite som en lightversion av mutterdragare med sina knackningar. Detta innebär att det kan vara svårt att lossa drevet genom att enbart försöka dra runt det med någon form av dragskaft. Om det sitter en låsmutter utanför drevet har den motsatt gängriktning mot drevet. Med ett vänstergängat drev är det alltså högergänga på muttern som då ska lossas motsols.
För att drevet ska lossna kan man behöva knacka runt det och det kan behövas många slag innan det släpper. Man kan då sticka in en metallstång mellan drevets ”ekrar” och sedan slå på denna stång med en hammare. Om drevet är riktigt tjurigt är det bra om man flyttar runt stången då och då så man inte slår mot samma ställe hela tiden. Man kan även tillverka ett verktyg av ett längre plattjärn (50 – 80 cm långt) där man gängar i två M10 eller M12 skruvar som man trär in i drevet. Borra gärna ett hål för hjulaxeln i plattjärnet så styr det bättre.
Det brukar inte vara fastrostat då bakhjulets nav ofta är ”smort” av olja från navet och kedjan, men man kan testa med att värma drevet till ca 150 – 200 grader om det inte vill lossna.
Jim Lundberg









