Svänghjulet tar i spolarna på Husqvarna Novolette

Fråga: Hej Jim. Hur påverkar det att tändspolens polskor tar i (skrapar i) insidan på svänghjulet (magneterna)? Anledning till frågan: Jag köpte ny tändspole och belysningsspole till min 2-växlade Husqvarna Novolettemotor. Efter montering av spolarna märkte jag ett skrapande ljud då jag testade att vrida på svänghjulet. Jag lossade på tändspolens fästskruvar och märkte då att det fanns ett litet glapp i fästplattan som gjorde att jag kunde trycka tändspolen åt det håll där det där det skrapande ljudet försvann!

Nu idag hade jag hjälp med uppstartningen av motorn (av Lill-Anders Jansson i Geta, han med A-Fordarna), motorn går men är svårstartad! Anders lossade tändplattan och spolarna för att kolla att motorns växelhus var ordentligt ihopskruvat, jag hörde att han muttrade något när han satte tillbaka svänghjulet och vred på det. Nu har jag påmint mig om att det var ungefär likadant när jag testade första gången efter spolbytet, men jag glömde att berätta för honom tidigare idag.

Per-Johan Korsbäck

 

Svar: Spolarnas polskor får aldrig röra vid svänghjulet och dess magneter. Det ska vara en spalt på cirka 0,2 mm mellan magneter och polskor. Om det blir mekanisk kontakt mellan dessa så sker flera saker, gnistan blir sämre, spolen värms upp av friktionsvärmen och den får dessutom en hel del hårda slag som kan skaka sönder den.

En kompis hade en ILO Piano där nitarna i svänghjulsnavet var lösa så att hjulet wobblade en aning. Under en åktur så hugger en polsko tag i en svänghjulsmagnet varvid hela tändplattan slets loss från motorblocket och snurrade med svänghjulet.

Tändplattan styrs upp av klackar i skruvfästena som ser till att plattan sitter fixerad i centrum och bara kan röra sig framåt/bakåt när man ställer tändningen. Passningen är så tajt att tändplattan brukar hänga kvar i blocket trots att man tar ur alla skruvar.

När man monterar en spole så ska man trä på svänghjulet på axeln och dra åt dess mutter. Sedan skjuter man in två bladmått på 0,20 mm, ett per polsko, mellan magneterna och polskorna innan man drar åt spolens två skruvar så ska avståndet bli det rätta. En dubbelvikt remsa av kopieringspapper (80 grams) går också bra.

Vissa nytillverkade spolar håller inte måttet och då kan man bli tvungen att antingen slipa ner polskorna eller fila upp skruvhålen – ibland båda sakerna – för att det ska passa. Man måste även kolla så att ramlagren inte är allt för glappa för då kan svänghjulet ta i spolarna av den anledningen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen