Varför är det olika typer av huvudmunstycken på Bingförgasare?

Fråga: Hej. Varför har inte en Bing 1/15/502 ett huvudmunstycke så som t.ex en Bing 1/12/114?

Vh Matte

 

Svar: Som jag förstår handlar frågan om placeringen av huvudmunstycket som skiljer sig åt på de uppräknade förgasarna. Den första, Bing 1/15/502, har en så kallad ringflottör där man placerat huvudmunstycket i centrum. Den andra förgasaren, Bing 1/12/114, har flottören placerad i ett hus på sidan av förgasaren.

Om vi tar de två förgasarna på den övre bilden så har den vänstra förgasaren flottörhuset på sidan vilket innebär att bensinen måste röra sig i sidled för att nå huvudmunstycket och sedan vidare upp till nålmunstycket. En fungerande konstruktion, men kurvtagning samt accelerationer och inbromsningar kan påverka hur mycket bränsle som kommer fram till trotteln.

Den högra förgasaren har huvudmunstycket (och nålmunstycket) placerat i centrum av flottörhuset och för att detta ska vara möjligt är flottören ringformad. Här är huvudmunstycket omgivet av bensin och då påverkas inte flödet genom huvudmunstycket särskilt mycket eftersom detta hela tiden är omringat av bensin.

Den engelska förgasartillverkaren Amal upptäckte att förgasare med flottörhuset på sidan kunde krångla i kurvor, särskilt på sidovagnsmotorcyklar eftersom dessa inte lutar i kurvorna. I kurvor där flottörhuset var i ”innerkurva” skickades mer bränsle av centrifugalkraften till huvudmunstycket och motorn gick för fett. När man körde i motsatta kurvor så flottörhuset befann sig i ”ytterkurva”, slungades istället bränslet bort från huvudmunstycket av centrifugalkraften och motorn började hacka på grund av bränslebrist.

På 1960-talet tog då Amal fram förgasaren med namnet Concentric vilket anspelade på att huvudmunstycket satt i flottörhusets centrum (koncentrisk betyder att flera cirklar har en genomsam centrumpunkt). Eftersom huvudmunstycket befann sig mitt i bränslemängden så blev det aldrig utan bränsle – eller påtvingades för mycket bränsle.

Jim Lundberg

Varför är det olika typer av huvudmunstycken på Bingförgasare?
Med flottörhuset på sidan påverkas bränsleflödet bland annat av centrifugalkraften i kurvor. Mest markant blir detta på tre- och fyrhjuliga fordon som inte lutar i kurvorna.
Varför är det olika typer av huvudmunstycken på Bingförgasare?
Förgasare med ringflottör och huvudmunstycket i centrum. Här ligger munstycket mitt i bensinen och får alltid bränsle även om detta rör sig åt något håll på grund av accelereration, inbromsning eller kurvtagning.

Rulla till toppen