Byta vevstakslager på mopedmotor

Fråga: Hej Jim! Jag ska byta några vevstakslager på moped motorer och undrar lite om var man kan köpa verktyg för riktning av dom, har en 10 tons press till att få isär och ihop dom som jag tror räcker? Och sedan undrar jag hur man balanserar dom och om det behövs efter lagerbyte och var hittar man verktyg till det? Har du sedan lite råd och tips på tillvägagångssätt, så vore jag tacksam!

Tack för ett bra forum.

Donald

 

Svar: En tio tons press bör räck för att trycka ut vevtappen ur vevskivorna. Viktigt är att man inte försöker pressa tappen rakt igenom hela vevaxeln. En del vevtappar har en större diameter mellan vevskivorna och går inte att trycka ut genom vevskivorna annat än utifrån och in. Andra vevtappar, som exempelvis Sachs, är svagt koniska i ändarna och tvingar man en sådan tapp genom en vevskiva kommer hålet i denna att tvingas upp till en större diameter. Man ska alltså hålla mot den övre vevskivan när man pressar ut tappen ur denna. Sedan får man vända på steken och press ur tappen ur den andra skivan.

Efter byte av ett vevstakslager måste vevaxeln justeras så att bägge ramlagertapparna ligger exakt i linje med varandra. Den vanligaste justeringen är att man vrider vevskivorna runt vevtappen tills axeln slår mindre än 0,03 mm. Detta gör man genom att hålla vevaxeln i ena handen och sedan knacka mot ena vevskivan med en koppar- eller mässingshammare.

Men det händer att man även måste rikta vevskivornas läge om dessa inte ligger parallellt mot varandra. Då får man antingen klämma ihop dem i ett skruvstycke diametralt mot vevstakslagret – eller kila isär dem med lämplig kil på samma ställe.

Man kan enkelt bygga ett stativ med två V-stöd där man lägger axeln som man sedan vrider runt och mäter med en indikatorklocka. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns utförligare beskrivningar på hur man byter vevstakslager och riktar vevaxlar.

Jim Lundberg

Byta vevstakslager på mopedmotor
Sammanpressning av vevaxel efter vevlagerbyte.
Byta vevstakslager på mopedmotor
Ett V-stativ och en indikatorklocka används för att kontrollera vevaxeln. Generellt tillåter man inte större kast än 0,03 mm.
Byta vevstakslager på mopedmotor
Vevskivorna kan vridas runt vevtappen om man knackar mot ena skivan med en kopparhammare. En färgklick gör att man inte tappar bort var man ska knacka mellan kontrollmätningarna.

Rulla till toppen