Fråga: Har en Sachs 3-växlad. När den är varm drar den fast kopplingen är inne.
Bosse Wikström
Svar: Att kopplingen tjuvdrar kan bero på flera saker. Först och främst ska det vara rätt mängd och typ av olja. I sachsmotorn ska det vara 2 deciliter SAE 80-olja. Det fungerar även med en rak (singlegrade) motorolja med viskositeten SAE 30 som säljs som gräsklipparolja på bensinmackar och biltillbehörsbutiker.
Att kopplingen drar när den är varm kan bero på att lamellerna sväller lite av värmen – till exempel när beläggen har börja släppa från stålskivan de sitter på. Annars brukar det vara tvärtom så att kopplingen tjuvdrar är oljan är kall och stel.
Ta ur lamellerna och kontrollera mot plant underlag att de inte är skeva. Kolla efter djupa hack i kopplingskorgen som kan bromsa/begränsa lamellernas rörelse vid frikoppling. Det är också viktigt att man utnyttjar hela den lilla rörelse som kopplingsmekanismen kan ge så att lamellerna verkligen separeras när man drar in kopplingshandtaget.
Kopplingen måste därför vara rätt justerad och det går till på följande vis. Häng av kopplingsvajer från armen på motorn. Armen ska nu ha 10 – 15 mm frigång, mätt längst ut vid vajerfästet. Går man mot den lägre siffran (10 mm) får man en större separation av lamellerna vid frikoppling. Frigången justeras genom att man vrider på justerskruven i kopplingens centrum innanför S-luckan på motorns högra sida.
Med tiden slits excentern på kopplingsaxeln så att det uppstår en grop efter änden på tryckstången som ger en mindre rörelse och leder ofta till ett ”knäpp” när man drar in kopplingshandtaget. Man kan lägga på svets och planslipa ytan, men helst bör man då byta hela axeln.
Jim Lundberg







