Fråga: Hej. Min fråga är om denna olja funkar till min gamla Crescent Compact som har en tvåväxlad (hand) Sachsmotor. Det enda jag vet är att det ska vara SAE 80 till min motor. Jag läste även en av era gamla svar och då svarade ni att man skulle leta efter GL-4 SAE 75W-80 så funkar den oljan jag länkade till eller har ni något bättre förslag?
Philip
Svar: Transmissionsoljor (växellådsoljor) innehåller olika additiv, EP-tillsatser, som bland annat ska minska friktionen mellan kuggarna i en transmission. EP står för ”Extreme Pressure” vilket kan översättas med ”Extrem belastning”. Några av dessa additiv är så kallade ytaktiva vilket innebär att de ”angriper” ytan på alla ståldetaljer som reagerar med att bygga upp ett hårt oxidskikt vilket minskar slitaget.
Dessa additiv kan angripa gulmetaller (brons och mässing) och det finns ett antal bussningar av brons i Sachs växellådor. Hur mycket additiv oljan innehåller anges av en API-klassning som går från GL1 (väldigt lite additiv) till GL5 (mycket additiv). GL4 är gränsfallet om man har bronsdetaljer i växellådan och GL5 innehåller dubbelt så mycket additiv som GL4.
Men en mopedväxellåda är väldigt lågt belastad och nästan vilken olja som helst duger för att själva smörjningen ska bli tillfredställande. Jag har sett exempel på hur man haft dieselolja eller matolja i växellådan utan haveri. Skulle dock inte rekommendera det.
Den olja du länkat till borde fungera bra till din moped – i alla fall när det gäller smörjegenskaperna. Det är ju en GL4-olja men när man läser i produktbeskrivningen handlar texten om en GL1-olja där det bland annat står ”Växellådsolja GL-1 SAE 80W-90 en låg halt av EP (Extreme Pressure) tillsatser” vilket då handlar om en annan olja. De har nog gjort fel på deras hemsida.
Det som kan gå fel i en mopedväxellåda (förutom för högt GL-nummer) om man häller i ”fel” olja är möjligtvis att kopplingen påverkas. Den kan börja slira, hugga eller tjuvdra. Det är väl det värsta som kan hända så länge man bara häller oljor som har med fordon att göra. En ”universalolja” som fungerar i de flesta mopedväxellådor (utom automater) är så kallad gräsklipparolja (motorolja) som har viskositeten SAE 30 och säljs på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker. Den motsvarar en transmissionsolja med viskositeten SAE 80 (motoroljor och transmissionsoljor mäts olika).
Mängden olja i sachsmotorn ska vara 2 deciliter.
Jim Lundberg




