Fråga: Hej. Detta är ett kopplingsschema till en JAWA 175cc från 1946 som jag skall renovera. Det är blandat 4 Volt (?) och 12 Volt. Kan man använda 6 Volt eller 12 Volt rakt av om man installerar en regulator?
Kan man i alla fall ha ett batteri på 6 Volt? Ett 4 Volts batteri med 5 Ah är nog svårt att hitta numera, liksom 4 Volts lampor…
Vänligen
Anders
Svar: Generatorn på denna motor ger 12 volt, men har en även en laddningsspole som ger 4 volt som då ska ladda batteriet via en likriktare. Elsystemet är då uppdelat i en växelströmsdel på 12 volt som driver strålkastaren, samt en likströmsdel på 4 volt som driver parkeringsljus, bakljus och signalhorn.
Enklast vore att byta ut batteriet och lamporna till parkerings- och bakljus till 6 volt och testa om laddningsspolen räcker till för att ladda batteriet. Jag är nog lite tveksam till att spänningen ska nå upp till 6 volt som krävs (helst 7 volt) för att batteriet ska få någon laddning.
Då finns det två varianter. Antingen kör man utan batteri och hoppas att lamporna ska lysa starkt nog vid körning – om man kan leva med att inte ha något parkeringsljus och tuta med avstängd motor. Eller så lindar man på fler varv med emaljerad koppartråd på laddningsspolen om det finns fysisk plats.
Hur många varv det krävs för att komma upp i 6 volts spänning får man prova sig fram till. På en vanlig belysningsspole ger varje varv cirka 0,025 volt och för att öka spänningen på en sådan med 2 volt krävs det ungefär 80 extra varv med en tråd av samma tjocklek som originalet.
Jim Lundberg




