Fråga: Hej jag har en Crescent Compact med en Sachs 50/3 KFS och ibland när man kört den en stund kan den börja tända i förgasaren men det händer bara ibland, annars går den hur fint som helst. Jag har en fråga till. Den här svårt att frikoppla. Jag tror att det kan vara kopplingen som är fel inställd. Hur ställer man in en sådan?
Tack på förhand
Neo
Svar: Att den smäller i förgasaren är ofta tändningsrelaterat och kan bero på något så enkelt att brytarna är sotiga eller oljiga så att det räcker med en rengöring av dessa. Dra en remsa våtslippapper mellan kontakterna några gånger och avsluta med en tyg-eller pappersremsa för att ta bort skräp och slipkorn. Spreja dem gärna med bromsrengöring (Bräkleen) så blir de rena och fria från fett.
Det kan även bero på att kondensatorn eller tändspolen håller på att ge upp – eller att det uppstår ”loppa på stiftet”, alltså en liten sotpartikel som kortsluter elektroderna så att motorn misständer eller stannar. Ibland försvinner ”loppan” av sig själv – andra gånger (vanligast) måste man lossa tändstiftet och peta bort den. Detta otyg uppkommer om man har för mycket olja i bensinen, dåligt luftfilter som släpper in damm eller att man har föroreningar i bensintanken.
Kopplingsarmen ska ha en frigång på 8 – 10 mm mätt längst ut på armen där vajern sitter. Häng av vajern och kolla frigången. Detta justeras genom att man tar bort S-luckan på höger sida av motorn och vrider på justerskruven i kopplingens centrum. Drar man in skruven så minskar frigången och omvänt. Lås skruven med muttern efter justering.
Jim Lundberg





