Fråga: Hej. Min ILO slirar men vet inte om det är lamellerna eller om det är remmen. Men min fråga är: går det att lägga brickor i distanshylsorna för att fjädrarna ska trycka mera?
Neo
Svar: Det är troligtvis inte remmen då det är en tandrem. Om tänderna försvinner, helt eller delvis, på remmen kommer mopeden att gå väldigt ryckigt – eller så driver den inte alls.
Man kan testa med att lägga brickor som pressar ihop fjädrarna mer. Bygger man på för mycket kommer fjädrarna att bottna varv mot varv) och då är det stopp. Man kan även dra ut fjädrarna några millimeter, bara med ser till att göra det lika mycket på samtliga.
Men orsakerna till slirandet kan vara många. För litet spel i kopplingsmekanismen eller vajern, för mycket olja samt utslitna lameller är några av dem. Ibland kan det räcka med att rugga upp ytorna på samtliga lameller med ett fint (korn 240 -400) slippapper för at de ska greppa igen.
På riktigt gamla ILO Pianomotorer var remmens tandrulle på vevaxeln tillverkad av homogent aluminium. Dessa rullar ”kallflyter” och tappar så småningom greppet på axelns kona och även om man drar åt dem så släpper de snart igen. Från och med augusti 1957 utrustades därför alla pianomotorer med en tandrulle som hade ett ingjutet stålnav. Detta kan man kolla med en magnet.
Jim Lundberg




