Fråga: Hej. Jag har en Norton 850 Commando som jag precis har börjat göra en lättare renovering av. Nu när jag googlar en del om den så stämmer det inte riktigt. Enligt registreringsbeviset är den från 1971 men det ska vara en 850. Vad jag har förstått så kom 850:n först 1973. Vad kan jag titta på för att få veta exakt vilken årsmodell och motor jag har?
Torbjörn Beyersdorf
Svar: Nortons 850-kubiksmotor kom mycket riktigt 1973. En snabbkoll som skiljer 750- och 850-motorerna åt är att titta på cylinderfoten. 750-motorn har pinnskruvar med muttrar runt hela foten medan 850-motorn bara har två stycken pinnskruvar i framkant. Här sitter cylindern med långa skruvar som går inne i cylinderns gods från cylinderns överkant och ner i blocket.
Det kan ju vara så att motorn på din hoj är utbytt av någon tidigare ägare som ville ha mer kubik. Nu minns jag inte om man kan hänga på en 850-cylinder på ett 750-block, men ett kännetecken på 850-blocket är att den kamaxelstyrda vevhusventilationen från 750-motorn är borta och istället sitter det bara en slang ansluten till blocket där magneten satt en gång i tiden.
En skillnad på 750- och 850-modellerna är att baksvingen på 850-modellerna har boxade (förstärkta) innerhörn framme vid svingarmslagringen. Tyvärr så kan jag inte svara på om ram- och motornummer är samma från fabrik. I så fall är det ju lätt att konstatera om motorn är bytt eller inte.
Trots internets storlek och innehåll vill jag ändå tipsa om en gammal hederlig bok av Roy Bacon som heter ”Norton Twins” (ISBN 0-85045-423-9) som avhandlar Nortons tvåcylindriga motorcyklar. Där finns massor av detaljer och fakta om bland annat Norton Commando som bland annat visar hur man skiljer på olika årsmodeller, ramnummersystem och, förstås, tekniska data. Kolla även med svenska Nortonklubben The Norton owners club of Sweden där det finns mycket kunskap om dessa hojar.
Jim Lundberg






