Fråga: Hej. Jag har en Crescent Compact med 3-växlad Sachsmotor och fotväxel. Årsmodell cirka 1975. Jag är lite konfunderad då det gäller oljenivå. Det verkar som att oljenivåpluggen och avtappningspluggen ligger på samma nivå. Så vitt jag vet ska oljenivån ligga 2 cm under inspektionsluckan. Om jag fyller på tills oljan rinner genom oljenivåpluggen så kan jag inte se någon olja i inspektionsluckan. Vad ska man tro om detta?
Med vänlig Hälsning Kenneth Andersson, Karlshamn
Svar: Hej Kenneth! Oljenivåpluggen och avtappningspluggen ligger i ungefärligt samma nivå, men är placerade i sektioner av motorn och det kan dröja lite innan olja kommit i ”rätta nivån” när man tittar via inspektionsluckan.
Den rätta nivån (2 cm under inspektionsluckans kant) erhålls genom att fylla på olja genom hastighetsmätardrivningen, vilket då gör att oljan rinner då in till transmissionen via returhål i det högra motorblocket när rätt nivå erhållits. Utförlig beskrivning av oljebyte och påfyllning gällande Sachsmotorer finner du Här
Om oljan inte når upp till den nivå den ska ha i transmissionen via påfyllning kan man misstänka att blocket har en skada som är placerad lägre ned än ventilationshålet, vilket gör att olja rinner snabbare ut ur nivåpluggen än det borde och oljemängden blir för låg.
Mvh Josefine Andersson




