Treväxlad Sachs som drar olja

Fråga: Hej. Min 3-växlade Sachs drar olja, men den läcker inte. Kan det vara trasig en packbox? Hoppas på tips.

MVH Robban

 

Svar: Motorn kan dra i sig växellådsolja in till vevhuset om packboxen på höger sida (transmissionen) läcker – eller om blockpackningen är otät. Men om växellådsoljan försvinner via vevhuset bord det ryka rejält om avgaserna.

De treväxlade sachsmotorerna har en konstruktion med en stång i utgående axeln som styr växlingen. Det är relativt vanligt att det läcker ut olja runt denna stång som då kan hamna på drivkedjan och därefter stänka bort från mopeden. Har man dessutom ett sidostöd brukar det bli en liten pöl på golvet på vänstra sidan av mopeden eftersom mopeden lutar åt vänster när den är parkerad.

Sedan är sachsmotorerna lite speciella när det gäller fördelningen av oljan i motorn. Oljan som är i transmissionen ”pumpas” in i växellådan som ligger högre upp. Där finns det ett överloppshål som gör att oljan, vid en viss nivå, rinner tillbaka in i transmissionen. Om man nu fyller på olja genom hålet bakom S-luckan i transmissionen så kommer mycket av den oljan att hamna i växellådan när man kört en stund och kollar man sedan oljenivån genom S-luckan kan det se ut som att det har försvunnit en del olja. Men den har alltså flyttas över till växellådan.

Jim Lundberg

Treväxlad Sachs som drar olja
Treväxlade sachsmotorer brukar läcka olja där växelstången kommer ur utgående axeln (pilen). Detta brukar märkas mest på mopeder man sidostöd på vänster sida då mopeden lutar ditåt och man får en liten oljspöl på golvet. Men det kan även försvinna olja denna väg när man kör och då åker den bort via kedjan.
Treväxlad Sachs som drar olja
Sachsmotorn har två olika oljenivåer. Oljan i transmissionen pumpas upp till hål 1 och in i växellådan. Det som blir över rinner tillbaka genom hål 2. Fyller man på olja genom S-luckan så kan nivån sjunka betydligt där efter en stunds körning eftersom oljan hamnar i växellådan.

Rulla till toppen