Fråga: På min VW Transporter 1983, med 1,6 liters dieselmotor, har jag haft lite missljud från kamremmen på tomgång. Den är utbytt av en tidigare ägare. Jag provade att spruta lite vatten på remmen och då blev den tyst. Remmen ser också ut att vilja vandra utåt på dieselpumpsdrevet, men jag känner inget lagerglapp i pumpen.
När jag ställde motorn i ÖD på svänghjulet, stämmer kamdrevet med markeringen kammen och dieselpumpen.
Jag gjorde en markering på drevet och remmen, en linje rätt över, och drog runt motorn för hand ett varv. Vid ÖD stämde inte markeringarna på remmen och drevet, men markeringarna på dreven stämmer. Det ser ut som remmen har hoppat fram tre kugg. Detta kan väl inte stämma? Vad kan det vara för fel? Jag tycker att jag borde känt om remmen kuggade över.
Stephan
Svar: Att remmen inte stämmer med markeringarna är helt normalt. Dreven är olika stora och det gör att remmen inte snurrar exakt ett varv för varje motorvarv. På en rulltrappa där motorn driver både fotstegen och bandet i handhöjd går bandet i handhöjd snabbare. Det här är samma princip här, motorn snurrar ett varv medan remmen snurrar nästan ett varv.
En kamrem kan vandra en aning utan att det behöver vara något fel. Men vandrar den mer än 0,5 mm kan det vara läge att kontrollera spännaren.
Lycka till
Robert Gustavsson




