När fryser kylarvätskan?

Fråga: Hej Jim! Du som har koll på vätskor och blandningar. På min veteranbil tömde jag kylarvätskan och passade samtidigt på att spola ur kylsystemet med trädgårdsslangen. Mycket ”godis” rann ut och jag fick slutligen rent och fint vatten. Köpte sedan färdigblandad kylarvätska av hög kvalité (etylenglykol). Hällde i och körde lite för att få runt det i systemet. Blandningen var 50/50 kan sägas och ska frostskydda ner till -37.

Köpte sedan en sådan där billig glykolprovare (39kr) för att mäta fryspunkt. Får här lite olika värden av någon märklig anledning. Ibland visar den -22 och ibland -37. Vissa gånger slår den till och med i topp.

Då bilen ska förvaras i kall carport blir jag här lite nervös. Kan det vara så att lite vatten låg kvar i kanalerna sedan spolningen och att den nya vätskan späds ut? Något som talar emot detta är att jag får ungefär samma värden när jag tar direkt från kylarvätskans dunk. Men vad tror du. Kan jag lita på blandningen och att inte kvarvarande i motorn vatten spädit ut glykolen?

Jonas

 

Svar: Det blir alltid en liten mängd vatten kvar i motorns kylsystem när man tappat ur det, men den mängden som blir kvar späder inte ut glykolblandningen nämnvärt. Har man haft i glykol så att fryspunkten åtminstone ligger på -10 eller lägre så är det väldigt ovanligt att vätskan blir homogen och börjar spränga sönder blocket. Det brukar bara bli en issörja i kanalerna som inte expanderar på samma sätt som ett isblock.

Jag skulle inte lita på en billig glykolprovare och jag tycker att mätvärdena du fått fram talar sitt tydliga språk – att mätaren inte är pålitlig. Vätskan du mäter har ju de facto samma koncentration varje gång du mäter.

Om man tittar på glykolflaskans etikett så brukar det stå vilken blandning som ger ett visst frysskydd (lägsta temperatur). Ett exempel från OKQ8:

En del glykol och två delar vatten: 18 minusgrader

En del glykol och en och en halv del vatten: 27 minusgrader

En del glykol och en del vatten: 38 minusgrader

Som man kan utläsa krävs det rätt mycket vatten för att fryspunkten ska höjas väsentligt. För att halvera fryspunkten måste man tillsätta lika mycket vatten som det redan finns i blandningen och så mycket vatten bör det inte finnas kvar i kylsystemet när motorn tömts.

Vill du sova gott kalla vinternätter kan du hälla upp en skvätt av din glykolblandning från motorn i en genomskinlig plastflaska (PET) och lägga den i frysen. Där är det cirka 18 minusgrader. Om den inte fryser så vet du ju garanterat att den klarar den temperaturen. Bor man i Nikkaluokta bör man vara noga med blandningen. Men man blandar aldrig i mer än 50/50 då denna blandning ger lägsta fryspunkten.

Jim Lundberg

Rulla till toppen