Fråga: Hej! Har en fråga till Jim Lundberg: Jag har en Monarped med NSU motor med beteckningen M24 1956 som rycker vid höga varv, och så vill jag veta var man får originalfärgen som är den ljusare som du ser på bilden. Tack på förhand!
Mvh Rolf Engholm, Säffle
Svar: Om motorn rycker vid höga varv kan det vara så att blandningen från förgasaren är för mager. Då kan det behövas ett större huvudmunstycke. Det kan också vara så att brytarkontakterna kärvar eller att deras fjäder är slut så att de inte hinner stänga ordentligt vid höga varv.
När det gäller lacker till äldre mopeder så har de ofta en lack som tillverkaren själv, i det här fallet Monark, har brutit fram. Monark hade till exempel en blå kulör som var vanlig på deras tvåhjulingar under 50-talet som de kallade för ”Polykromatisk Blå”. Går man in till en färghandlare idag och ber dem bryta till en Polykromatisk Blå så kommer de bara att ruska på huvudet eftersom det var Monarks benämning på färgen – inte färgbranschens. Så här är det med de flesta lacker från förr. Dessutom har den kemiska sammansättningen ändrats, bland annat av miljöskäl, så även om man hittar originalreceptet så är det inte säkert att de pigmenten finns att tillgå idag.
Då återstår egentligen bara två saker – att någon lämnat in ett lackprov i närtid till en färghandlare och fått ett recept som fungerar med dagens lacker. Eller så gör man det själv. Om man ska ordna det själv ska man se till att ta fram en yta som inte är skadad av sol, olja och salt. Under tanken och inne i lykthuset kan man ofta hitta lack som inte förändrats av yttre faktorer.
Man bör dessutom rengöra lacken med exempelvis bilschampo och därefter vax eller lackrengöring för att få fram originallystern. Den rengjorda detaljen tar man sedan med sig till färghandlaren som sedan får bryta fram en likadan kulör. Tänk på att jämföra lackproverna både inomhus (konstljus) samt utomhus då det ibland kan skilja väldigt mycket beroende på var man har för ljus när man jämför.
Jim Lundberg





