Fråga: Hej. Jag har en flakmoppe, Norsjö Carrier 1187 med brytarlöst 12 volts tändsystem, där tändspole med cdi box är utanpåliggande. Häromdagen dog mopeden under körning och gick inte att starta på nytt. Jag har bytt stift, tändhatt, tändkabel. Då jag provat att trampa med stiftet urskruvat kommer det en svag gnista.
1. Vad kan vara fel?
2. Jag söker efter en likadan tändspole märkt Iskra 16 754 069, men hittar ingen.
Vad kan jag använda för lösning istället?
3. Kan jag montera ett tändsystem med brytare, och vad behöver jag i så fall byta?
Tändplatta? Svänghjul?
Tack på förhand
Henrik Martens
Svar: Problemet med brytarlösa (=elektroniska) tändsystem är att de är svåra att mäta upp och ofta omöjliga att reparera då komponenterna ofta är ingjutna i epoxi. Ett annat problem är att man inte alltid kan köpa olika enheter för att testa dem då butikerna sällan har returrätt på elektronik. En elektronisk enhet som ansluts till en defekt enhet ka ta skada.
Svänghjul är sällan felaktiga ur ett magnetiskt perspektiv. Det är mest äldre (före andra världskriget) svänghjul som tappar magnetismen. Moderna svänghjul kan ta skada om man kört länge med en kortsluten ljusspole.
Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor som har tagit över alla reservdelar från Norsjö.
Det finns äldre flakmopeder med brytarsystem, men jag vågar inte svara på om man kan kastbyta svänghjul och tändplatta från en sådan till en nyare motor. Kanske någon av våra läsare vet?
Jim Lundberg




