Fråga: Hej! Jag har en NV 12:a med DKW-motor (125 cc). Motorn verkar fräsch. Tänkte försöka hälla någon typ av sköljolja i växellådan och veva runt manuellt. Kanske kan man hälla i lite oljeblandad bensin i stället och veva runt lite manuellt?
MVH
Mats Kjellman (prenumerant)
Svar: Vill man få ut smuts och slitpartiklar så ska man först och främst tappa ur den gamla oljan efter en rejäl varmkörning då den är lättrinnande och har partiklarna uppvispade så att dessa följer med ut.
En enkel åtgärd är att offra en omgång olja vid ett byte. Man fyller då på ny olja och kör några kilometer – eller i garaget med upphissat bakhjul och tappar ur denna olja direkt. Sedan fyller man slutligen på med oljan som ska vara kvar.
Förr använde man särskilda sköljoljor och faktum är att det fortfarande går att hitta sådan olja hos Biltema. De har döpt den till ”Rengöringsolja” vilket inte är så sökvänligt på internet.
Annars kan man som du säger hälla i oljeblandad bensin och dra runt motorn. En mindre brandfarlig variant är att blanda ny olja med cirka 50 procent lacknafta och använda detta som sköljolja. Då kan man med fördel starta motorn och låta den gå en stund eftersom den stora andelen olja gör att alla delar får tillräckligt smörjning. Däremot ska man undvika att belasta växellådan (ut och köra). Låt inte lacknaftan vara kvar för länge då den kan angripa packboxar, fiberlameller och andra gummidetaljer. En rensköljning med startad motor är klar på några minuter.
Tack för att du prenumererar på Classic Motor!
Jim Lundberg




