Monarscoot med ILO- Sachs- eller Husqvarnamotor?

Fråga: Hejsan. Är ute efter en fungerande Monarscoot. Vilken årsmodell rekommenderar du gällande underhåll – ILO, Husqvarna Flinta eller Sachs? Är det något annat att ta i beaktande för en klumpigare mopedreparatör?

Tacksam för svaret

Make

 

Svar: Alla tre motoralternativen har sina för- och nackdelar. Ingen av dessa motorer är dålig. Sachsmotorn är den som det är lättast att hitta delar till idag. Husqvarnamotorn är otroligt välbyggd och fungerar väldigt bra utan krångel. ILO-motorn går väldigt fint och är den mest lättmekade motor (med växlar) som jag personligen skruvat med. Enda nackdelen är egentligen tandremmen mellan vevaxel och koppling som kan haverera om den är gammal och kostar en slant att köpa. Å andra sidan ger remdriften en väldigt mjuk gång hos ILO-motorn.

Monarscooten som moped fick några ändringar genom åren, men inget radikalt. Före 1961 hade den pedaler och därmed enbart en frontsköld. Från 1961 fick den kickstart och då fick den även fotplattor som en förlängning av skölden.

Viktigast är att skicket, oavsett motorfabrikat, är bra om man vill slippa meka själv. Alla nämnda motorer går många tusen mil om de bara är friska. Jag skulle nog välja den Monarscoot som är i bästa skicket (mekaniskt).

Jim Lundberg

Rulla till toppen