Hur shimsar man vevaxeln på en Puch V3-motor?

Fråga: Hej! Hur shimsar man in vevaxeln på Puch V3? Givetvis med brickor av olika tjocklek. Men vad mäter man med? Och vad ska det vara för spel. Och hur mäter man spelet? Måste man införskaffa en indikatorklocka?

Tobias Björkdahl

 

Svar: Man börjar med att montera lagerringarna i blocket och ser till att dessa hamnar i botten på sina hål. Sedan lägger man in innerringarna med sina kulor i respektive lager. Sedan tar man ett djupmått (bild 1) och mäter från inneringen upp till blockets delningsplan på bägge halvorna. Man kan även använda ett skjutmått om man lägger ett plattjärn på delningsplanet och mäter från järnet ner till innerringen. Bara man kommer ihåg att dra av tjockleken på plattjärnet vid summeringen.

Dessa två mått lägger man ihop och skriver ner summan. Nästa steg är att mäta bredden på vevaxeln vilket man gör med ett skjutmått (bild 2). Detta mått drar man nu från det första måttet och det som blir kvar är det som ska shimsa ner till 0,06 – 0,12 mm som det ska vara på V3-motorn.

Ett exempel: På ena blockhalvan är det 15,80 mm från lageringen upp till delningsplanet och på den andra blockhalvan är det 16,70 mm. Tillsammans blir det 32,50 mm. Sedan mäter vi vevaxeln och bredden över vevskivorna visar sig vara 32,00 mm. Om vi tar avståndet mellan lagerringarna (32,50 mm) och drar bort bredden på vevaxeln (32,00 mm) så får vi kvar 0,50 mm. Men det ska ju dit en blockpackning också och den visar sig var 0,20 mm. Alltså blir det 0,50 + 0,20 = 0,70 mm.

Motorn ska ha ett axialspel på 0,10 mm och då ska vi trolla bort 0,60 mm med hjälp av shimsbrickor på vevaxeln – mellan vevskivorna och lagrens innerringar. Shims, eller passbrickor som de också kallas, ligger ofta i serier på tiondelar per dimension – alltså 0,10 – 0,20 – 0,30 mm och så vidare. Man bör dela upp shimsen lika på bägge sidor av vevaxeln.

Men att mäta teoretiskt hur mycket det ska shimsas stämmer sällan med verkligheten och det är bra att dra ihop blocket och kontrollmäta med en indikatorklocka efteråt för att se var man verkligen har hamnat i axialspel. Nu är det inte noga på tiondelen med axialspelet, men det får aldrig bli negativt – alltså att lagren sitter i spänn. Låna eller köp en indikatorklocka med stativ för att vara säker. Har man motorvana kan man ibland dra i axeln och känna om spelet ligger hyfsat rätt, men indikatorklockan är bättre.

Jim Lundberg

Hur shimsar man vevaxeln på en Puch V3-motor?
Först mäter man avståndet från lagrets innerring upp till blockets delningsplan. Detta gör man på bägge blockhalvorna och lägger ihop dessa två mått.
Hur shimsar man vevaxeln på en Puch V3-motor?
Sedan mäter man vevaxelns bredd. Detta mått är alltid mindre än avståndet mellan lagerringarna och skillnaden fyller man med shims.
Hur shimsar man vevaxeln på en Puch V3-motor?
Teori och praktik går inte alltid hand i hand och det bästa är att dra ihop blocket med packningen mellan halvorna och mäta det faktiska spelet med en indikatorklocka. Då vet man precis hur spelet blev.

Rulla till toppen