Växelproblem på tvåväxlad Husqvarna Flinta

Fråga: Har en Husqvarna Flinta, tvåväxlad hand, med växelproblem Startar på första kick när den blivit lite varm. Annars rullstart. Men jag har växelproblem. (Handväxel) jag kan få i båda växlarna vilket betyder att medbringaren är rätt. Men får inte i dem tillräckligt. Spänner man vajern lite får man i ettan bara som då hoppar och rycker och vill inte ligga kvar i helt.

Släpper man vajern får man i tvåan om man hjälper armen en millimeter men då hoppar den och rycker och hoppar ur växeln om man inte släpper vajern en hel del som då gör att man bara får i tvåan. Är det vajerfel eller är det typ växelväljaren i motorn eller hålen i dreven som är slitna som gör att de hoppar ur?

Emil

 

Svar: Det låter lite som att tapparna på medbringaren (bilden) är rundslitna och/eller att hålen i dreven är slitna i kanterna så att medbringaren och dreven inte greppar i varandra och kanske till och med skjuter ifrån varandra.

Detta kan gå att snygga till med en Dremel och slipstift bara man ser till att slipa lika mycket på samtliga hål och tappar – annars kanske all belastning hamnar på en tapp/hål. Kanterna ska vara skarpa och inte luta åt fel håll så att delarna vill separera under belastning.

Men det kanske kan vara så enkelt att det sitter fel växelhandtag på mopeden. Av någon anledning finns det olika diametrar på rullen i handtaget med ett det spår som vajern ligger i. Ju större diameter på handtagets spår, desto mer rör sig vajern – och omvänt.

Har man ett handtag med för liten diameter på denna rulle så kanske den totala rörelsen inte räcker för att få i bägge växlarna på den motor man har. Men då det låter som att växlarna ändå vill hoppa ur tror jag mer på slitageteorin.

Det sitter även en fjädrande kolv i växelmekanismen som ska låsa varje vald växel i sitt läge och det kan vara bra att titta på kolvens och fjäderns skick.

Jim Lundberg

Rulla till toppen