Fråga: Jag håller på och renoverar en DKW RT 200 H-motor. På vänster sida av vevaxeln sitter packboxen monterad på en distanshylsa (mellan dom dubbla lagren). Mellan vevaxel/distanshylsa är det ett spel på ca 0,1mm som jag måste få tätt så det inte läcker in motorolja i vevhuset. Har hittat en gammal beskrivning på tyska där man ska applicera ett ”vätsketätningsmaterial” på vevaxeln. Vad kan det vara? Kan det vara ett alternativ att strunta i distanshylsan och montera en packbox som tätar direkt mot vevaxeln?
Mats Nordstrand
Svar: Distanshylsan måste ha en uppgift om den är monterad på fabrik så jag skulle inte ta bort den. Ta lite packningssilikon och täta spalten mellan hylsa och axel. Silikonet är ganska lätt att avlägsna om man behöver ta isär motorn i framtiden.
Denna typ av läckage är relativt vanlig när det sitter en hylsa på axeln där oljan kan krypa ut mellan axeln och hylsa. På vissa motorer sitter hylsan i spänn så att dess ändar är avtätade mot exempelvis kullager och ansatser på axlar.
På NV Autoped sitter en distashyla innanför kedjedrevet på utgående axeln där det brukar läcka ut vid den skruv som håller drevet på plats. Då får man applicera tätningsmedel mellan drev och bricka samt mellan bricka och skruvskalle.
Jim Lundberg




