Fråga: Hej Jim! Har du någon lösning på hur man lagar en hastighetsmätardrivning till moped, VDO, som sitter i framhjulet och har två uppvikta ”plåtflärpar” från drivbrickan som passar i motsvarande hål i navet? Det är det klassiska att dessa ”plåtflärpar” är bortslitna. Jag har för mig att jag läst i Classic Motor om detta men hittar inget. Den verkar svår att ta isär. Har du någon lösning eller var kan man köpa en ny? Mätare och vajrar hittar jag på nätet men ingen drivning som passar. Mopeden är en Fram King Clipper med JÖS-nav.
Thomas Persson
Svar: Det var länge sedan jag öppnade en sådan drivning, men jag har för mig att det är en plåtbricka med dessa flärpar som är nitad mot det stora ringdrevet i drivningen. En första variant kan ju vara att man försöker svetsa på nya flärpar. I så fall måste drivningen avfettas väldigt noga så inget fett tränger fram och når svetsfogen – då kommer svetsen att bli full med porer och flärpen trillar av vid minsta belastning.
Det går att ta isär dessa drivningar men jag minns inte exakt hur. Gör man det kan man nytillverka en bricka med plåtflärpar och har man inte möjlighet att nita den mot drevet kan man mjuklöda fast den (lödtenn, eventuellt kompletterat med separat flussmedel). Även här måste att vara kliniskt rent från fett. Jag har nog bara skrivit om sachs hastighetsmätardrivning som sitter i motorkåpan.
Kolla även att dreven är i bra skick innan reparation. Det kan vara aktuellt med en ny drivning om plåtflärparna gick av för att dreven är dåliga och går tungt. Se bara till att få en drivning med samma utväxling och att den är gjord för samma sida som din gamla – annars kommer mätaren att gå baklänges. På vissa drivningar kan man dock pressa ur det lilla drevet och stoppa tillbaka det från motsatt håll för att växla rotationsriktning. Kolla med Rösebäckens cykel & Motor om de kan ha en drivning.
Jim Lundberg




