Varför måste jag trampa så långt innan Autopeden startar?

Fråga: Jag har en NV Autoped från 1954. Varför måste jag trampa så långt innan den startar när den är kall? Sedan går den felfritt.

Kjell Augustin

 

Svar: Testa med att slå på bensinkranen en bra stund innan start och se om den startar snabbare då. I så fall kan det vara stopp i bensinkranen eller filtret i förgasaren.

En annan variant är att trampa iväg som vanligt och avbryta startförsöket precis innan den brukar starta och därefter kolla på tändstiftet. Är detta torrt så kan det vara det första tipset om stopp i kran eller filter. Är tändstiftet istället blött så är det troligtvis dålig gnista och då är första åtgärden att justera brytaravståndet någon tiondel uppåt eller nedåt. Fabriksinställningen med nya brytare ligger på 0,40 – 0,50 mm.

Det kan även bero på dålig kompression – slitna kolvringar, läckande topplockspackning eller läckande pysventil. Är kompressionstrycket lågt vill inte motorn gärna tända, men då motorn värms upp av det långvariga trampandet kan detta bli tungan på vågen som gör att den startar ändå.

Jim Lundberg

Rulla till toppen