Olika framgafflar och remfälgar på Novolette

Fråga: Hej! Hade som första moped 1969 en Husqvarna Novolett som min pappa satt samman av delar. Nu såg jag i senaste numret av Classic Motor två Novoletter som var till salu där det var olika diameter på remhjulet bak.
En av mopederna var från 1954 och den hade litet remhjul och den från 1955 hade stort remhjul. Känner någon av er till varför Husqvarna gjorde på det här viset? Fördelar med stor respektive litet remhjul?
En annan fråga.
1955-årsmodell har också ”vanlig” cykelframgaffel medan 1954-årss har webbgaffel. Varför fanns det olika gafflar?

Svar: Hej. Det som skiljer 1954 och 1955 årsmodell på Novoletterna är storleken på bakhjulet. 1953–1954 var Novoletten utrustad med 26 tums hjul och från och med 1955 hade de 24 tums hjulstorlek. Detta gör att remskivan ser större ut än den är. Visst hade Novoletten olika remskivor (enligt artikelnummer) beroende på modell, men om de faktiskt skiljer i storlek framkommer inte. Men personligen har jag inte sett några märkbara storleksskillnader på remfälgen.

När det gäller framgaffeln så kom webbgaffeln med modell 3442 år 1954 var kvar under 1955. I slutet av 1955 lanserade 1956-årsmodeller och de hade gaffeln som du ser i annonsen gällande den röda Novoletten (1955). Se bilden ovan för modell, framgaffel och remfälg/hjulstorlek.

Husqvarna utvecklade Novolettens fjädringen från stum cykelgaffel i början, sedan webbgaffel och sist en typ av bottenlänksgaffel.

 

Olika framgafflar och remfälgar på Novolette
Annonserna i fråga från senaste Classic Motor

Här kan du läsa mer om hur Novoletten förändrades under åren och vilka modeller som fanns:

1953 – Novolette 3311 utan motor/ramkåpor och med Rexmotor. 26″ hjul

1954 – Novolette 3411 och 3442.

3411 – ofjädradframgaffel och med Husqvarnas kopia på Rexmotorn. 26″ hjul. Nu med motorkåpor.

3442 – lika 3411 men med webbgaffel fram.

1955 – Novolette 3511 och 3521. Nu ökad slaglängd till 39 mm mot 1954as 34 mm. Kromat skydd på ramröret och 24″ hjul

3511 – Lika modell 3411 men med webbgaffel.

3521 – Nu med lykta med sidofästning i framgaffeln.

3531 – Novolett Sport ”blöjpilen” 3531 med 1 växel

1956 – Novolette 3611, 3622 samt 3632 och 3642

3611 – 1-växlad Framgaffelfjädring av bottenlänkstyp

3622 – 2-växlad Framgaffelfjädring av bottenlänkstyp

3632 – Sportmodell blöjpil med 2 växlar.

3642 – Transportmodell med pakethållare fram och paketboxar bak.

Josefine Andersson

Olika framgafflar och remfälgar på Novolette
Novolette med Webbgaffel

Rulla till toppen