Felvänd packbox i Puch V3-motor?

Fråga: Har sett att på den fläktkylda Puch V3 så är packboxarna till vevhuset vända olika. Packboxen ut mot kopplingssidan har läpp och fjäder ut mot koppling och oljebad medans på andra sidan så är läppen vänd in mot vevhuset.

När jag renoverade min V3 så monterade jag bägge packboxarna med läpparna inåt mot vevhuset som Classic Motor tidigare rekommenderat. Har jag gjort bort mig och finns det nu risk att växellådsolja läcker in i vevhuset? Just denna motor är inte startad ännu.

Monarken

.

Svar: Packboxens konstruktion medför att den klarar betydligt högre övertryck på fjädersidan än vad den klarar på motsatta sidan. Detta beror på att tätningsläppen trycks hårdare mot axeln om övertrycket är på fjädersidan.

I ett vevhus på en tvåtaktare pendlar trycket mellan övertryck (kolven rör sig nedåt) till undertryck (kolven rör sig uppåt) men tryckskillnaderna är så pass små att packboxen håller tätt i båda riktningarna. Det absolut vanligaste i tvåtaktsmotorer är att man vänder bägge packboxarna med fjädern in mot vevhuset. Dessutom har jag för mig att övertrycket i vevhuset är högre än undertrycket vilket talar för att fjädrarna ska vändas inåt.

Tittar man på sprängskissen för Puch V3-motor ser det ut som att packboxen på kopplingssidan är vänd med fjädern utåt. Nu har jag inte skruvat med så många V3-motorer, men jag har inget minne av att denna packbox skulle vara vänd med fjädern utåt. Jag brukar haja till när fjädern är vänd utåt eftersom det är så ovanligt. Sedan ska man inte lita blint på sprängskisser för det är hyfsat vanligt att delarna är ritade åt fel håll eller är placerade i fel ordning.

Kör du med din ”felvända” packbox – det skulle vara väldigt märkligt om din motor skulle suga in växellådsoljan i vevhuset när majoriteten av tvåtaktsmotorer (Sachs, Zündapp, ILO, Husqvarna med flera) har fjädrarna inåt. Jag har precis renoverat en V3-motor och vänt bägge packboxarna med fjädrarna inåt. Om den drar i sig olja när den startats hör jag av mig!

Jim Lundberg

Felvänd packbox i Puch V3-motor?
I Puch egen sprängskiss har man ritat in packboxen på kopplingssidan med fjädern ut från vevhuset (inringad). Om det är en tecknartabbe eller inte låter jag vara osagt, men majoriteten av alla tvåtaktsmotorer har alltid vevhusets packboxar monterade med fjädrarna inåt.

Rulla till toppen