Puch Nevada som inte går med fast munstycke

Fråga: Halloj Jim! På min andra moped, en Puch Nevada, så försöker jag få den att gå bra med fast munstycke. Motorn är renoverad noggrant och är en fläktkyld precis som den andra. Det som är lustigt är att jag testat munstyckena 48, 50, 52, 54 men dessa är för små och den ”bööar” bara vid gaspådrag. På tomgång går den superfint vilket munstycke man än har Och den startar lätt, så den är sannolikt tät.

Det är först när man byter till ställbart munstycke som den går fint i alla register, dock kör jag då på väldigt mycket utskruvat, det vill säga hela vägen ut. Tycker det är märkligt, varför så väldigt stora munstycken för att få den att gå bra? Vilken storlek på fast munstycke motsvarar egentligen ett ställbart fullt utskruvat? Vad kan felet vara? Original var ju fasta munstycken på mellan 48-52 på denna motor.

Monarken

 

Svar: Det kan bero på flera saker. Nu förutsätter jag att tändningen står rätt och att avgassystemet är ursotat. Säkrast är att du flyttar över förgasaren från den andra puchen till Nevadan och ser om felet försvinner eller kvarstår. Om det skulle visa sig att felet finns i nevadaförgasaren kan det bero på att någon karvat upp förgasaren (trimmat) och då måste man gå upp i munstycksstorlek för att blandningen mellan luft och bränsle ska bli korrekt.

En annan orsak kan vara att flottörhusnivån är för låg och då kan man behöva kompensera med större munstycken. Enklast där är att ta flottör och flottörhuslock från den andra puchen och prova dessa i Nevadans förgasare. Testa även att flytta över trotteln med sin nål.

Om felet stannar kvar trots byte av förgasare/förgasardelar ligger felet hos nevadamotorn och då skulle det kunna bero på tjuvluft, men eftersom den går bra på tomgång verkar det inte vara felet i detta fall. Rätt storlek på munstycket i Dakota är 50, och det bör vara samma i Nevada.

Jim Lundberg

Rulla till toppen