Fråga: Hej… Nu har jag stött på patrull som det heter… Jag och en polare har byt tändspole på min Crescent 1189 med Sachs 50/3 LS och när vi skall sätta tillbaka fläktkåpan så blev det problem med att få tillbaka växelgaffeln i muttern för växelstången. Till slut gick det men en del av växeltappslagret (nr 14) gick sönder (höger hål är nu halv) och nu får jag inte in 2:ans och 3:ans växel för att det kärvar.
Fråga nummer ett: Hur F-N får man lättast bort växeltappslagret och återmonterar växeltappslagret utan att förstöra någonting och vad kan ha hänt för att det kärvar? Har sökt efter instruktionsvideos men hittar ingenting…
Mvh Putte
Ps: Jag är smed och inte mekaniker 😉
Svar: Det kan ibland vara lite trixigt att få in hästskon (nr 10) i spårmuttern (ej i bild) men det brukar inte vara något större problem – man får lirka lite. Min teori är att den t-formade kilen i växelstångens andra ände inte legat inne i ett drev (= växel ilagd) utan mot kanten av detsamma när ni drog åt skruvarna till växeltappslagret (nr 14). När ni sedan drog åt skruvarna tog det stopp mot växelstången och då bröts ena skruvörat av från växeltappslagret (skört gjutgods).
En motor med denna typ av växellåda kräver att dreven roterar (=motor igång) för att en växel ska hoppa i. Om inte dreven råkar ligga exakt så att kilen kan glida in i drevens urtag. Att det kärvar efter detta kan bero på att växelsången kan ha krökt sig.
Ta bort växelmekanismen så att växelstången är fri och dra sedan stången utåt/inåt till sina ändlägen (ettan, respektive trean). Man måste då vrida runt motorn – antingen med svänghjulet eller med kedjedrevet för att få i samtliga växlar. Stången ska löpa lätt utan något motstånd om den är rak. Är den stukad får man försöka rikta den på plats. Gängar man ut den ur kilen inne i motorn är det ingen lek att gänga tillbaka den då kilen ligger lös i axeln.
Tänk på att hitta böjens centrum på stången – lägg en linjal längs med stången och ha en lampa bakom. Risken är annars att man böjer tillbaka stången på ett annat ställe så att den lite överdrivet får en ”z-form” och då kommer det att gå ändå tyngre.
Jim Lundberg




