Fråga: Hej tänkte svarva ventiler och det funkar bara med ventilen 7 – 8 cm ut från chucken. Tänkte använda mej av dubbhål i ventilen för stöd. Är det lämpligt?
Kenneth Eriksson
Svar: Nu vet jag inte varför du inte kan klämma fast ventilen i svarvchucken så att tallriken hamnar närmare chuckens backar, men att klämma ett ventilskaft (som på bilmotorer brukar vara 10 – 12 cm långa) så långt ut blir rätt ostadigt. När man svarvar ventiltallrikar så blir det ganska stora krafter på svarvstål och tallrik – särskilt på avgasventiler där det ofta är stellitsvetsat (en slitstark metall) på tallrikens tätningsyta och då kommer skaftet att fjädra undan.
Frågan är om det går att svarva till någon form av adapter som möjliggör att man kan klämma fast skaftet närmare tallriken. Alternativet är att rigga upp en Dremel i svarven och slipa till tätningsytan – precis som man gör i en ventilslipmaskin.
Många äldre ventiler har ett mejselspår fräst i ventiltallriken som används för att få grepp med slipmaskiner som används när man slipar in ventiler mot ventilsätet i motorn. Så visst kan man bearbeta tallriken i viss mån, bara man inte går för djupt. Men en dubbhålsborr går ganska djupt om man ska borra så djupt att dess koniska del (60 grader) går in i godset. Dessutom är vissa ventiler natriumkylda och då är de ihåliga och fyllda med metallen natrium. Där finns risken att man punkterar ventilen och då kommer natriumet att rinna ut (i motorn) när ventilen blir varm.
Om du inte kan lösa problemet med att klämma ventilen nära tallriken, eller att slipa med en Dremel så bör du borra dubbhålet så grunt som möjligt – alltså bara låta yttersta spetsen på borren gå in ett par millimeter. Använd ett nyslipat svarvstål så minskar trycket mot ventiltallriken.
Jim Lundberg




