Framgaffelolja till Royal Enfield typ G från 1951

Fråga: Hej! Vilken olja skall jag använda och hur mycket i framgaffeln på en Royal Enfield modell G från 1951 och vad skall jag se upp med för att inte få ett oljeläckage?

Tomas Bandh

 

Svar: Royal Enfield rekommenderade en olja som hette ”Mobil Arctic” som har viskositeten SAE 20 i framgaffeln. En motorolja eller en riktig framgaffelolja (skummar inte) med snarlik viskositet fungerar bra. Tjockare olja ger hårdare dämpning och tunnare olja ger mjukare dämpning.

Påfyllning sker på följande vis: Skruva bort pluggarna ”A” uppe vid gaffelkronan och de små skruvarna ”S” i botten på varje gaffelben. De senare är nivåskruvar – inte avtappning. Häll olja i gaffelbenen genom hålen för pluggarna ”A” tills det börjar rinna olja ur hålen för skruvarna ”S”.

När det slutat rinna olja är nivån/mängden olja i gaffelbenen den korrekta. Skruva sedan tillbaka samtliga pluggar och skruvar. Motorcykeln ska stå rakt under påfyllningen och inte luta åt något håll. Om man ska byta oljan helt bör man helst ta bort gaffelbenen och vända dem upp och ned och passa på att skölja ur den med lacknafta eller avfettning. Man kan hjälpligt tappa ur oljan genom att lossa på muttrarna ”R”.

Om gaffeln läcker olja (inte så vanligt på dessa) så bör man byta tätningarna i gaffeln, men man kan först testa med en tjockare olja – bara inte fjädringen/dämpningen blir för hård.

Jim Lundberg

Rulla till toppen