Fråga: Hej! Jag har klyvt en 3-växlad Sachs för att byta lameller (slirande kick). Ska man passa på att byta alla lager och packboxar när man håller på? Är det bra kvalité på nya grejer? Är det någon speciell webbshop ni kan rekommendera?
Tack på förhand!
Micke
Svar: Man behöver inte dela på motorn för att byta lamellerna på en sachsmotor, men om du nu har gjort det så kan det vara en god idé att byta lager och packboxar som du var inne på. Sachsmotorn gick i graven för många år sedan och har ingen bytt dessa delar tidigare är de åtminstone 30 år gamla – eller kanske till och med 60 år.
När det gäller nya delar så ska man undvika okända – eller extremt billiga – delar. Lager och packboxar finns bland annat hos Jacking AB (telefon 0227-133 22). Ska du byta kolv och kolvringar bör du hona cylindern först. Dels för att ta bort eventuella vändkanter som de nya kolvringarna kan slå i, dels för att påskynda inkörningen av kolv och ringar genom att den blankslitna ytan bryts av honingen.
Typiska motordelar som kolvar, lameller och liknade finns hos flera mopedhandlare på nätet. Sachsmotorn var, och är, populär och därför finns det mycket nytillverkat. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning med tekniska data och dimensioner på slitdelar för sachsmotorn (och 20 andra motorer).
Jim Lundberg




