Oljeläckage på Honda CB 125 från 1975

Fråga: Hej! Har en CB125 B6 från 1975 som jag håller på att ställa i ordning. Ett problem är att det kommer olja in bakom kåpan där statorn sitter.

Läckaget är så stort att det inte går att ha kåpan borta och samtidigt starta motorn. Antar att det ska vara torrt där, annars går det ju inte att tex kontrollera tändningen med strobelampa. Gissar att det är en dålig packning mot vevhuset. Det som förbryllar är att det inte finns nån packning på de sprängskisser jag hittat.

Tacksam för allt råd.

/Johan

 

Svar: Det är sällan som blockpackningar börjar läcka då det sitter stadigt inklämda mellan två maskinbearbetade ytor. Enda gången ska stött på läckande packngar i blocket är när skuvarna som håller ihop delarna har gängat upp sig eller när någon ”händig” har monterat en trasig packning.

Många motorer och växellådor i tvåhjulingar har inte ens någon packning mellan vissa delar – där förlitar man sig helt på någon form av packningsmassa. Men om läckaget på din hoj sitter inne vid en roterande del (generator, rotor) så sitter det en packbox runt den roterande delens axel och det är förmodligen en packbox som gett upp i din motor.

Dessa kan antingen börja läcka succesivt under en lång period, men det händer rätt ofta att de kan börja läcka väldigt fort – ibland efter några minuter efter start. Leta i sprängskissen efter en packbox (kan heta axeltätning, tätning, stefatätning, simmerring eller radialtätning) som sitter där läckaget uppstår.

Jim Lundberg

Rulla till toppen