Fråga: Kopplingen på min DKW 125 som sitter på min Rödmyra från 1951 slirar till och från. Framförallt när jag växlar upp från 1-2 och 2-3 och ”drar” på. Det verkar ju inte finnas någon direkt justeringsmöjlighet på kopplingsfjädrarna. Kan det vara så att jag jag behöver använda någon annan olja? Nu kör jag med 20W-50 Classic. Kan en tjockare olja lösa problemet, i så fall vad?
Arne Jogesäter
Svar: Kopplingsfjädrarna går att skruva in djupare i kopplingsnavet så att de drar hårdare. Men den vanligaste anledningen till att kopplingen slirar (förutom för hög oljenivå) är att lamellerna har blivit ”hala” på ytan. Därför kan det vara bra att ta isär kopplingen och mattborsta stållamellerna med en nylonborste som har inbyggt slipmedel.
Man slipar då radiellt. Alltså från eller mot centrum så att slipreporna ligger 90 grader relativt rörelseriktningen. Fiber- eller korklameller kan man rugga upp genom att slipa dem mot ett fint (korn 240 – 400) mot plant underlag. DKW-motorn har fiberlameller och materialet kan bli hårt och glatt med tiden och då kan byte vara aktuellt om uppruggningen inte hjälper.
Korklameller som gått varma är inget att göra åt utan där får man byta alla korkbitarna till nya för att få tillbaka friktionen. Man kan även testa med att byta till en ATF-olja (automatlådeolja) som är lite ”strävare” och kan ge högre friktion i kopplingen, men jag brukar inte rekommendera att man ”lagar” något genom att kompensera med något annat. Men skulle kopplingen fungera med ATF-olja så är det bara att köra – fast felet har man bara skjutit på framtiden.
Bäst är att åtgärda själva problemet vilket bör vara lamellerna i ditt fall. Fjädrar brukar inte tappa så mycket spänst och en justering av fjädrarna påverkar inte kraften på lamellerna så väldigt mycket.
Jim Lundberg





