Fråga: Hej Jim. Hur gör man för att åter kunna koppla in kopplingsarmen när kopplingsvajern gått av och kopplingsarmen har gått ut i yttersta läget och låst sig där?
Tack för snabba svar som vanligt 🙂
Bosse Jeppsson
Svar: Nu vet jag inte vilken motor det handlar om, men om den har tryckstänger i kopplingsaxeln som påverkas av en arm med en excenter så kan det räcka med att lägga tvåhjulingen på sidan med den sida där kopplingsarmen sitter, uppåt. Då kan gravitationen dra ner tryckstängerna mot kopplingen.
Det som förmodligen har hänt är att tryckstången har glidit ut så långt att den låser excentern (bilden) – eller att stången hamnat på fel sida av excentern – så att denna inte går att backa tillbaka. Nu kan tryckstänger hänga en stund i oljan, men om man väntar lite och även vickar lite på kopplingsarmen kan tryckstången glida ner mot lamellerna så att armen kan dras tillbaka så att tryckstången hamnar på rätt sida av excentern.
Det kan även behövas att man lossar på kopplingens justerskruv en aning om tryckstången inte vill glida ner. Använd inget som helst våld – de här delarna kan och ska glida lätt.
Jim Lundberg
Uppdaterad 2020-04-28:
Hej Bosse. Såg precis att du nyligen ställt en fråga om en Puch Montana och är det den motorn som denna fråga avser så har kopplingsmekanismen en helt annan konstruktion. Då får du lossa pluggen mitt för vevaxeln på motorns högra sida (bilden nedan) och se om excentern där har hoppat förbi den runda justeringsmuttern.






