Är min nya tändspole trasig?

Fråga: Hej. Har bytt tändspole, konding och brytare på en EM50-motor efter det att förra tändspolen bränt hål i sig. Nu gjorde jag ett tändspoletest med ett tändstift jag klippt av sidoelektroden på och jag får ingen gnista. Är då den nya spolen defekt?

Vh Matte

 

Svar: Under förutsättning att allt är rätt justerat (brytaravstånd = abriss) så ska det ju fungera. Visserligen har jag fått höra att vissa nytillverkade tändspolar är ”skräp”, men risken att få en nytillverkad tändspole som är stendöd borde dock vara liten.

Om du inte har någon annan tändspole att jämföra med så kan du göra ett enkelt på-plats-test. Ta helst av svänghjulet, sätt en bit papper eller plast mellan brytarkontakterna. Anslut ett 6-voltsbatteri (eller batteriladdare) till motorns gods och dutta med den andra polen/sladden mot kondensatorns anslutning. Plus eller minus spelar ingen roll. Då ska det komma en gnista på tändstiftet om tändspolen (och/eller) kondensatorn är hel.

Jim Lundberg

Är min nya tändspole trasig?
Ena batteripolen ansluter man till motorblocket. Man duttar sedan med den andra sladden från batteriet på kondensatorns anslutning och då ska det komma gnistor på på tändstiftet. Med detta test utesluter man faktorer som felinställd abriss eller dålig kontakt mellan brytarkontakterna. Får man ingen gnista med detta test är spolen eller kondensatorn det enda som kan vara fel.

Rulla till toppen