Varför är det en skåra i kolvbultsbussningen?

Fråga: Hej Jim. Har en fråga rörande ILO G50 tillverkad 1962. Håller på med lagerbyte samt byte av kolvbultsbussning, kolvbult, knaster m.m. Upptäckte när jag monterat bort kolvbulten att original vevaxel och kolvbultsbussning har en skåra i sig medans den nya kolvbultsbussningen jag fått tag i inte har någon skåra.

Vilken funktion har skåran och bör jag ge mig ut på jakt efter en ny kolvbultsbussning med skåra?

Tack på förhand

/Monarpeden 1212

 

Svar: Skåran är till för att släppa in olja från det oljeblandade bränslet till bussning och kolvbult. Denna lagring är en av de hårdast arbetande i en motor och måste garanteras ordentlig smörjning. ILO G50 har en skåra – andra motorer har istället hål, medan en del helt saknar denna kanal in till kolvbulten. Där räknar man med att tillräckligt med olja hittar in från sidorna.

De flesta kolvbultsbussningar man köper har inga hål eller skåror/slitsar utan det får man fixa till själv vilket man bör göra när bussningen sitter på plats för att inte riskera att den deformeras när den pressas in i vevstaken.

På din motor gör du så här: Fasa av kanterna på hålet i vevstaken om dessa är vassa – annars kan kanten hyvla av gods från bussningen så att den blir för liten och sitter löst. Olja in bussningens utsida och pressa in den i vevstaken. Nästan alla bussningar är för små när de väl är inpressade då de trycks ihop i vevstakens hål och därför måste man så gott som alltid brotscha upp bussningen till rätt mått efter inpressning.

Men innan man brotschar ska man ta upp ett hål i bussningen. Har man en slits som på din motor tar man en borr med samma diameter som bredden på skåran och borrar två hål i bussningen – ett i varje ände av skåran. Sedan filar eller sågar man bort materialet i bussningen mellan borrhålen. Observera att man måste stoppa in en trä- eller metallstav i bussningen när man borrar så att man inte kör borren ner i botten av bussningen när den går igenom.

Nu har man rejält med grader runt skåran inne i bussningen, men detta försvinner ju vid brotschningen. Se till att inte luta brotschen under arbetet och ta inte för mycket! Testa med jämna mellanrum om bulten går in i sitt hål. När du kommit så långt att bulten fastnar i hålet är det nära. Tänk på att spelet nästan ska vara noll (typ 0,02 mm) så när bulten går in trögt i hålet så brukar det vara lagom att brotscha en gång till utan att justera brotschen.

Tänk på att man aldrig får vrida en brotsch baklänges – då lossnar det flisor ur skären och brotschen är kass. Skulle man ställa upp den för hårt så att den fastnar måste man justera ner den och därefter fortsätta att vrida runt den i rätt riktning – alltså medsols. Olja in bussningen innan kolven monteras.

Jim Lundberg

Varför är det en skåra i kolvbultsbussningen?
Bussningen borras efter att den pressats in och för att man inte ska ska borra ner i botten och skada bussningen på motstående sida så stoppar man in en trä- eller metallstång. Väljer man det senare ska den vara så mjuk att man kan borra in en liten bit i den så att hålet i bussningen blir fullständigt.
Varför är det en skåra i kolvbultsbussningen?
Det sista man gör är att brotscha upp bussningen till rätt mått vilket nästan är nollspel. Ta endast lite i taget – tar man för mycket är det ju bara att kassera bussningen.

Rulla till toppen