Fråga: Hej Jim! Har idag köpt en Mustang med HMW 50n-motor på, vad jag har förstått det som. Mitt problem med den är att jag inte riktigt får i växlarna. Det är en 2-växlad historia med handväxel.
De vill liksom inte hoppa i riktigt. Ibland känns det som att jag har fått i neutralen, men då är det tex 2:an. Sen så försöker jag få i någon av växlarna för att tramporna ska bli stumma, men det blir de inte heller. Lyckades pilla på frikopplingsarmen så att den är ”dragen” (stumma trampor) för att kunna få igång den. Men den var fortfarande kinkig.
Min första veteranare, så jag kan i princip ingenting om sånt här.
Christopher Jensen
Svar: Välkommen in i veteranmopedsvängen! HMW-motorn är en riktigt fin motor. Tyvärr så var det många år sedan jag körde en sådan motor så jag minns inte riktigt hur den betedde sig vid växling. Men den ska i vilket fall som helst vara lättväxlad. Det finns två olika system för handväxel: med en (1) vajer eller med två vajrar. Även på motorn ser det då lite olika ut. Med en vajer är växelarmen enkel med ett vajerfäste och med två vajrar är växelarmen dubbel – lite som ett ”T” med två vajerfästen – ett i varje ände på armen. Har man två vajrar ska man spänna spännarna så man får minsat möjliga slack utan att det går trögt.
Gemensamt för bägge är att man får i ettan när man vrider handtaget så att kopplingshandtaget rör sig nedåt. Om det bara finns en enda växelvajer så drar man aktivt i ettan genom att vajern sträcks. När man sedan lägger i friläget eller tvåan så är det en returfjäder i motorn som dra tillbaka vajern. Har man två vajrar så drar vajer nummer två i friläget och tvåan vid växling.
Två saker som kan hända, och som ger problem med växling, är antingen att vajrarna går trögt (på grund av rost eller klämskador) eller att man har dragigt ut spiralen som vajerhöljena består av så att höljet fjädrar vid växling. Om varven i denna spiral inte ligger mot varandra så kommer en del av rörelsen från handtaget att gå åt för att först trycka ihop höljet och först då börjar vajern röra sig vilket kan bli otillräckligt för att få i växeln.
Vajrar måste smörjas med lite olja då och då för att inte kärva och då droppar man lite olja i vajern högst upp så gör gravitationen resten. Om det skulle vara något problem på insidan av motorn så finns det en komplett reparationsanvisning till HMW 50N i Stora Tvåtaktsboken, del 2
Men börja med att serva och justera vajrar och handtag. Hur detta går till kan du läsa om i artikeln Justera växlarna på handväxlad moped här på hemsidan. Lycka till med nyförvärvet – veteranmopeder är roliga och väldigt pålitliga om man bara sköter om dem lite.
Jim Lundberg





