Fråga: Hej Jim. Jag har en Monark Blue Fighter med ILO 150cc-motor. Har problem att starta den. Körde med den allt var bra ställde den och nu efter några veckor är det omöjligt att starta den. Har kollat och det är bra gnista på tändstiftet. Har tagit ner och gjort ren förgasaren. När jag kollar på stiftet så är det fuktigt när jag försökt att starta den så det tyder på att den får bensin.
Har du något tips vad felet kan vara?
Tacksam om svar!
Mvh
Kent
Svar: Om tändstiftet blir blött är gnistan troligtvis för klen. Man måste ha i åtanke att det krävs cirka tio gånger så hög tändspänning för att få gnistan att hoppa över tändstiftets elektroder under kompression som ute i det fria med samma elektrodavstånd.
Vänder man på steken så innebär det att gnistan måste klara av att hoppa 5 mm ute i fria luften (= tio gånger längre) om den ska orka hoppa 0,5 mm under det tryck som råder under kompression. Därför får man inte ett rättvisande resultat om man testar med tändstiftet utanför motorn.
En bra ”tändspoleprovare” i fickformat är ett fungerande tändstift där man klippt av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3 – 5 mm (beroende på stiftets konstruktion) som man kan testa gnistan med utanför förbränningsrummet. Om gnistan inte orkar att hoppa över provstiftet ute i fria luften kommer den troligtvis inte att orka hoppa över det ordinarie tändstiftets elektroder inne i förbränningsrummet.
Eftersom gnistan verkar ha blivit klen när motorcykeln har stått still så kan det exempelvis vara oxid eller olja på brytarna som gör att kontakten mellan dessa inte blir fullgod. Men kolla även så att det inte hamnat vatten i tanken. Dessa droppar är tyngre än bensinen och kommer först till förgasaren. Blir stiftet fuktigt blir det också svårstartat.
Jim Lundberg




