Varför blir transmissionskåpan så varm på min Husqvarna Äggmotor?

Fråga: Varför blir transmissionskåpan så varm på min kolvmatade äggmotor? Den blir så varm att man bränner sig ifall man tar på den. Kör på rak 30-olja och transremmen är ny.

Peter Fahlcrantz

 

Svar: Frågan är om det bara är transmissionskåpan som blir varm eller om det är hela motorn. Det finns inga lager i transmissionskåpan som kan gå varma – möjligtvis undantaget kopplingsaxeln med sin excenter som trycker mot kopplingens centrum vid frikoppling. Oljan är rätt s

En mopedmotor som får jobba hårt en sommardag blir ”brännhet” var man än känner på den på grund av den förbränningsvärme som leds/strålar vidare till blocket från kolv och cylinder. Även friktionen som uppstår mellan molekylerna i växellådsoljan (oljan skjuvas och knådas mellan alla roterande delar) bidrar lite till uppvärmningen.

Mäter man exempelvis innanför svänghjulet kan det uppstå temperaturer på 70 – 80 grader där. Har du tillgång till en IR-termometer kan du snart se om det finns några ”Hot spots” på motorn. Kolla att kopplingsarmen har den frigång som den måste ha. Frigången ska vara 15 mm, mätt från påfyllningspluggen (se bild).

Armen ska alltså stanna i detta läge när man trycker den framåt med fingrarna. Fortsätter man dra armen framåt så börjar kopplingen att frikoppla. Frigången justerar man med shimsbrickor under skallen på det tryckstift som sitter i kopplingens centrum. Lägger man dit fler brickor som minskar frigången hos kopplingsarmen och omvänt.

Jim Lundberg

Varför blir transmissionskåpan så varm på min Husqvarna Äggmotor?
Spelet i kopplingsmekanismen justeras genom shimsbrickor under skallen på det tryckstift som sitter i kopplingskorgen. Här får man tänka på att ett byte av packning till transmissionskåpan kan minska eller öka spelet om den nya packningen har en annan tjocklek än den gamla.

Rulla till toppen