Lossa växelarm på tvåväxlad Sachs utan att dela motorn?

Fråga: Hej! Jag har renoverat en tvåväxlad Sachs med kick, och den går utmärkt, känns fin i koppling och växlarna. Den är tät sånär som på genomföringen av växelarmen. Jag köpte motorn i dåligt skick och körde den aldrig före renoveringen och tänkte aldrig på att växelarmen kunde vara en felkälla. Min fråga är om det hjälper att bara byta armen, men framför allt om den går att byta utifrån utan att öppna motorn igen.

mvh

Jan Larsson

 

Svar: Det sitter en o-ring i blocket runt växelarmens axel som ska täta. Men det är rätt ovanligt att det kommer ut olja här vad jag vet. Jag skulle börja med att kolla så det inte är stopp i oljepluggens (påfyllning) ventilationshål. Om hålet är tilltäppt så ökar trycket i växellådan när motorn värms upp och då kommer olja att tränga ut någonstans.

Jag har inte testat med att lossa växelarmen på en hopsatt motor. Växelgaffeln har ju en returfjäder som ska dra i tvåan när man släpper på vajern (= växlar upp) och det är möjligt att gaffeln flyttar sig av fjädern när man lossat skruven i kopplingsaxeln och dragit ur denna. Då blir det nog svårt att få ihop det igen.

Men det kan kanske gå att göra på följande vis (inga garantier): Lossa skruven som håller växelarmen. Se till att hela tiden trycka ner växelarmen mot motorn. Stick nu ner en bit gängstång (10 – 20 cm) med M6-gänga i axeln och gänga in den några varv i växelgaffeln.

Nu kan du dra upp växelaxeln ur motorn och byta o-ringen som sitter under en liten plåtring. När detta är gjort trär du växelaxeln över gängstången och tycker ner axeln i botten. Gängstången kommer att hålla växelgaffeln i läge och styra ihop axel och gaffel. Vicka lite på växelarmen fram och tillbaka så att du känner att axeln ”klickar in” i gaffeln. Håll ner axeln och gänga ut gängstången och ersätt den med skruven. Bör fungera.

Jim Lundberg

Lossa växelarm på tvåväxlad Sachs utan att dela motorn?
I växelaxelns hål sitter en o-ring under en tunn plåtring och dessa demonteras genom att man sticker ner en skruvmejsel och bänder upp dem. Jag har inga dimensionsuppgifter till o-ringen, men om du uppger axeldiametern samt innerdiametern på plåtringen kan du säkert få hjälp med rätt o-ring. Kolla med Jacking AB (0227 – 133 22).
Lossa växelarm på tvåväxlad Sachs utan att dela motorn?
Lurig sak på handväxlade sachsmotorer. Påfyllningspluggen för växellådsoljan måste vändas så att ventilationshålet hamnar bakåt. Detta för att den halvmåneformade plåtkanten ”K” ska sitta framåt och skydda mot att kickdrevet under pluggen kastar upp oljan i pluggen så att det börjar läcka ut genom ventilationshålet. För att hålet ska hamna rätt när pluggen är fastdragen får man testa med olika tjocka/många tätningsbrickor under pluggen.
Lossa växelarm på tvåväxlad Sachs utan att dela motorn?
Schematisk bild av sachsmotorn. Oljan på drevet (röda pilar) flyger iväg bakåt och hindras då från att stänka upp i oljepluggen av den lilla halvmånen i pluggens framkant.

Rulla till toppen