Fråga: Hej! Jag har lindat om primärlindningen på några spolar till Stefas tändsystem på Novoletter, men får inte den där goa blå gnistan. Flera olika yttre tändspolar är testade, men utan den där sista umpfen.
Jag erkänner att jag inte räknat antalet varv när spolarna slaktades då de låg kompakt gjutna i shellack eller något liknande (luktar i varje fall gott), utan har försiktigt vevat på drygt 200 varv. Är det någon som vet hur många varv Stefas blå c-c 49 har på primären?
Kärnan är rätt klen på den jämfört med mumiespolarna. Jag har massor av 0,5 mm2 tråd, och har därför valt att använda den. Är det för kanske klent? Brytare är i bra skick. Abriss tipptopp. Testat med flera olika kondensatorer. Spelar lindningsriktningen någon roll? Om man börjar på vänster eller höger sida? Moturs/medurs?
Mycket tacksam för svar!
/Knut
Svar: Jag har tyvärr inga lindningsdata för Stefas ”blå” tändspolar som heter Supermetic. Men jag har testat att linda på allt mellan 175 till 250 varv på generatorspolen innanför svänghjulet som ska driva den utanpåliggande tändspolen och det har inte varit så stor skillnad på gnistan. Men testa gärna med några varv till, typ 230 – 240.
En tråd med diametern 0,5 mm bör duga då många tändspolar har ända ner till 0,4 mm i primärlindningen. Jag brukar dock använda tråd med diametern 0,6 – 1,0 mm vilket ger lite mer ström (ampere) eftersom det finns gott om plats. Om du har gott om 0,5 mm tråd kan du bifilärlinda spolen – alltså att du lindar på dubbla trådar samtidigt. Man lindar samma antal varv som vanligt, och vid avslutad lindning löder man ihop ena ändens trådar med och likadant gör man i andra änden. Då får man två parallella lindningar med lika antal varv, men med dubbla arean vilket ger högre ström (= mer effekt).
Men om man skaffar en utanpåliggande tändspole bör man se till att den är gjord för 6 volt och inte 12 volt vilket är vanligast. En 12-voltständspole ger inte så bra effekt på en moped med 6-voltssystem.
Jim Lundberg





