Fråga: Hej. Först vill jag tack för all hjälp som jag fått angående min Royal Enfield 350 G från 1951. Nu har det dykt upp ett annat problem som jag inte blir klok på den startar väldigt lätt men efter ett tag, så där en 4 km, så börjar den hacka särskilt när jag drar på gasen. Sedan går den allt sämre och sämre men stannar jag så går den helt perfekt på tomgång.
Den är inte svår att starta när den är varm förgasaren har jag gått igenom ett antal gånger men hittar inget fel. Har läst att magneten kan bli sämre när den blir varm hur kollar jag det i så fall och måste jag plocka bort den från Mc:n? Är tacksam för alla förslag för idag vågar jag inte åka längre än en km från hemmet.
Mvh
T. Bandh
Svar: Det låter onekligen som att magneten håller på att ge upp. Det som händer i tändspolar och tändmagneter är att isoleringen mellan trådarna i högspänningslindningarna bryts ner av värme, vindrationer och påverkan från högspänningen. Detta märks till att börja med när lindningarna värmts upp då symtomen kommer. Under en period kan det fungera så länge lindningarna är kalla, men så småningom kommer det att paja helt.
Men kolla först så att det inte är så enkelt att det är stopp i tanklockets ventilationshål. Om så har skett så kommer det att uppstå ett undertryck i tanken efter en stunds körning och då upphör bränsleflödet helt eller delvis. Royal Enfieldmotorerna har en Amalförgasare med rätt långt insugningsrör (för att gå fritt från generatorn) och dessa förgasare brukar därför inte få några större problem med ånglås.
På magneten finns en mässingsskruv som döljer ett jordkols som ska se till att det blir full kontakt mellan jord (motorblocket) och en släpring inne i magneten. I originalutförande har Royal Enfield en filtring mot registerdreven som tätning och det händer att filtringen släpper in motorolja i magneten och då brukar jordkolet ”vattenplana” på den olja som hamnat på släpringen med tändstörningar som följd.
Ett quick-fix här är att man lossar jordkolet och tvättar av det med lacknafta, bensin eller aceton. Innan man skruvar tillbaka jordkolet måste man avfetta släpringen i magneten. Man tar då en liten trasa doppar i exempelvis lacknafta och trycker ner en flik av trasan i kolets hål med exempelvis en pinne (inget vasst som kan repa släpringen) och samtidigt kickar man runt motorn några varv så trasfliken torkar av släpringen varvet runt.
Men om inget av detta hjälper är det bäst att lämna in magneten till en fackman som kan mäta upp den, och vid behov, reparera den. Kolla med Lindom Magnetservice i Järlåsa.
Jim Lundberg




