Pysproblem på NV Autoped

Fråga: Hej. Ännu en pys-fråga. Har en svart Autoped från 1956 som jag försöker få igång. Det första är att när man står helt stilla och drar in kopplingen och låser dess handtag så stannar svänghjulet när man rullar fram den några decimeter och så ska det vara för att man lätt ska kunna veva runt tramporna enligt instruktionshäftet för att kunna starta. Dessvärre gör inte tramporna det. Vad är det som felar?

Det andra är att den fjädrande pyspinnen som går ner i toppen bör väl ha ett stopp så att det ska vara tätt så det inte pyser hela tiden? När jag trycker på pinnen ser man när man vänder på cylindern, pinnen röra sig neråt. Det är en del ojämnheter där man ser pyspinnen. Vad göra åt det? Någon som kan hjälpa till? Måste toppen bytas?

Lars-Göran Jansson

 

Svar: Jag är inte riktigt med på problemet med tramporna/pedalerna. Om det är den ursprungliga Autopeden med 31 eller 40 cc-motorn så har den en kedja för pedalerna och en kedja eller rem för motorn. Denna typ av moped med egen kedja till pedalerna måste cyklas igång – man får alltså dra in kopplingen, trampa iväg och när man fått upp lite fart så släpper man kopplingen så att motorn startas.

Men NV (Nymans Verkstäder) hade även en moped med en tvåväxlad Sachsmotor som kallades Autoped. Den motorn går att trampa igång på plats – alltså när mopeden står stilla. Enda kravet är att man lagt i friläget och släppt ut kopplingen. Om det handlar om en sådan och pedalerna i antingen slirar eller är stumma kan det bvara något fel inne i motorn så då bör öppnas.

När det gäller pysventilen så ser den ut som en miniatyr av en ventil i en bilmotor. Ventilen (84) består av ett smalt skaft med en tallrik i ena änden och det är denna tallrik som tätar mot kanten av ett hål inne i förbränningsrummet. För att ventilen ska hålla tätt så finns det en fjäder (82) som likt ventilfjädern i en bil drar upp ventiltallriken mot hålet i topplocket. För att hålla fjädern på plats finns det en bricka (81) samt en saxpinne (85).

Pysventilen är i det närmaste outslitlig, men den kan koksa igen så att den kärvar och börjar läcka. Då får man ta isär den och ta bort sot och koks på alla delar samt i hålet i topplocket. Det är viktigt att vajern som går upp till styret har ett visst spel – annars kommer pysen att dras upp och då läcker den ut kompressionstryck.

Jim Lundberg

Pysproblem på NV Autoped
Autopedtopplock. Pysventilens tallrik tätar mot hålet ”B” under körning. När man öppnar pysen för att stänga av motorn går trycket ut genom hålet ”A” och ner i en kanal i cylindern till avgasporten. Detta för att pysen ska vara tystare då ”ljudet” går ut i avgasröret.

Rulla till toppen