Lossa transmissionsdrevet på tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej Jim! Jag har nu börjat riva i min Sachs 50/2 pedalstart med handväxel. Jag skulle ta demontera transmissionsdrevet men det gick inte! Jag tittade på några videor och de sa att det bara var att ta bort muttern vilket jag redan har gjort och sen skulle man bara kunna dra ut drevet.

Så enligt videorna så var det jättelätt men näää, då ska det krångla och hålla på. Kopplingskorgen fick jag bort till slut och nu är det bara det där jäkla drevet. Jag har testat att värma men det funkar inte heller. Tack på förhand

/Bengt

 

Svar: Drevet sitter på en cylindrisk sektion av axeln och ska normalt gå att dra från axeln utan verktyg. Någon gång kan man behöver bända lite under drevet med en skruvmejsel för att det ska glida av.

Om ditt drev nu sitter så hårt kan jag bara komma på tre orsaker; att det rostat fast (om det varit fukt i motorn borde det i och för sig synas), att någon limmat fast det med Loctite, eller att drev eller axel har fel mått så det sitter med presspassning (aldrig varit med om).

Om drevet sitter limmat så måste det värmas till minst 120 grader för att limmet ska mjukna. En liten gasolbrännare är bra till detta, men man måste hålla kärnlågan (lilla lågan närmast munstycket) en bit från drevet så man inte hettar upp kuggarna i drevet till anlöpning (blå kulör).

Räkna med att packboxen innanför drevet kommer att ta stryk av värmen, men om du ska ta bort transmissionsdrevet så ska väl motorn ändå klyvas och då byter du ju packboxarna när du ändå håller på. Var bara rädd om den gängade änden på axeln. Använd en två- eller trearmad avdragare och lägg gärna en koppar- eller mässingsbit mellan axeländen och avdragaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen