Fråga: Hej! Jag har en Crescent 1149 (1962) med Sachs 50/2 som inte vill starta efter att jag har bytt svänghjul, tändstift, topplock och sen så prövade jag att köra med topplockspackning för att få riktigt hög kompression.
Notera att innan så var den svårstartad men när jag väl fick den att gå så gick den 35 km/h utan några alls problem. Men nu efter att jag bytt lite delar så vill den inte starta. Jag har kollat att gnistan och bränsletillförseln fungerar och det gör de.
Vet någon vad som kan vara felet?
/August
Svar: Sachsmopedmotorer ska inte ha någon topplockspackning då tätningsytan i topplocket består av en smal ring som formar sig efter cylinderns tätningsyta när topplocket dras fast. Att montera en topplockspackning sänker kompressionen eftersom man då höjer topplocket lika mycket som packningen är tjock. Undantaget är om någon har planat topplocket så att denna ring är bortslipat – då kan det behövas en packning för att det ska bli tätt.
När det gäller startproblemen så får du testa följande: Gör några startförsök och skruva därefter ur tändstiftet. Om detta är torrt kommer det inte fram något bränsle och om stiftet är blött så är gnistan för klen. Först efter detta test vet man var man ska leta felet – bränsle eller tändning. En klassiker när fel uppstår efter byte av delar är ju annars att sätta tillbaka de gamla delarna, en del i taget, tills det fungerar igen.
Tänk på att gnistan har mycket svårare att hoppa över elektroderna under kompressionstrycket i cylindern jämfört med ute i fria luften. Det är en faktor på ungefär 10. Det betyder att om gnistan ska orka hoppa de 0,5 mm mellan elektroderna med stiftet monterat i motorn så måste spänningen räcka till för ett 10 gånger så långt hopp i fria luften. Alltså ska gnistan klara av hoppa cirka 5 mm ute i det fria om den ska klara 0,5 mm i motorn.
Jim Lundberg




