Fråga: Hej! Skulle vara mycket tacksam om du kunde ge mig en förklaring hur man ställer tändningen på en Villiers 197cc, från början till slut. Med förtändningsavstånd innan dödläge plus brytaravstånd när brytare ska öppna och stänga.
Har hört att på Villiers-motorer med bakelitklätt brytarhus i bakkant skall det vara tvärtom med öppning och stängning på brytare. Kan den starta även om man har ställt tändningen fel?
Mycket tacksam för svar!
David
Svar: Börja med att ta bort det runda locket över brytarna. För att lossa svänghjulet är det bara att gänga ut svänghjulsmuttern tills hjulet släpper från sin kona på axeln. Muttern har en fläns och i svänghjulet sitter det en låsring som mutterns fläns trycker mot när man lossar muttern, En inbyggd svänghjulsavdragare, helt enkelt.
Första justeringen gör man med brytaravståndet som ska vara 0,015″ (Tum) eller 0,38 millimeter. För det mesta så går det bra med 0,40 mm vilket finns i vanliga satser med bladmått. För att kunna kontrollera och justera brytaravståndet måste svänghjulet sitta på axeln eftersom brytarnocken sitter på det.
Vrid nu svänghjulet tills brytarna öppnar maximalt vilket sker under relativt många vevaxelgrader. Kontrollera med bladmåttet att avståndet mellan kontakterna ”B” ligger runt 0,40 mm. Om inte så lossa skruven ”A” och flytta den fasta kontakten tills det är rätt avstånd mellan kontakterna. Dra åt skruven och kolla att inget har ändrat sig.
Ta ur tändstiftet och dra runt motorn i rotationsriktningen tills kolven står 4 mm före övre dödläget (=förtändningen). Mät genom tändstiftshålet. Villiersmotorerna saknar krysskil i svänghjulet och man ställer förtändningen genom att dra fast svänghjulet i ett visst läge på vevaxeln.
Nästa steg är att ha svänghjulet löst på axeln så att man kan vrida på det utan att vevaxeln följer med (kolven ska ju stå kvar 4 mm före dödläget). Vrid nu runt hjulet sakta i rotationsriktningen (utan att dra runt vevaxeln) tills brytarna precis ska till att öppna. Stanna där och ge hjulet en smäll inåt med en plast- eller träklubba så det fastnar på konan och dra åt svänghjulsmuttern. Dra runt ett varv och kolla att det blev rätt. Ge smörjfilten ”C” ett par droppar motorolja så att klacken på brytararmen får smörjning.
En motor kan starta om tändningen står fel. Den går till och med att köra. Men man kan märka vad som är fel om man har lite motorvana. Om tändningen står för tidigt (mer än 4 mm i detta fall) så brukar motorn sparka tillbaka när man kickar. Den kan även spika vid belastning.
Det där med att brytarna skulle arbeta tvärtemot vad som är vanligt känner jag inte till. Om tändningen står för sent (mindre än 4 mm i detta fall) blir motorn trött och får en mycket högre temperatur – i extremfall kan avgaskröken börja glöda.
Jim Lundberg





